Generalsekretær Børre Skiaker i .
Foto: KNA
- Satellitter bør erstatte bomstasjoner
Dagens bomstasjoner bør nedlegges, og Norge bør satse på veiprising basert på satellittnavigasjon, mener Kongelig Norsk Automobilklubb.
Vegdirektoratet foreslår nå å innføre miljødifferensierte bompenger etter hvor mye kjøretøyet forurenser. Dette mener Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) bare er et halvt steg på veien mot en miljøriktig prising av bilkjøreren.
– Vi ønsker et satellittbasert system som vil gi større og riktigere miljøeffekt, fordi det blir mulig å prise hver kilometer du kjører, uavhengig om det er i byer eller på landeveien, sier generalsekretær Børre Skiaker i KNA i en pressemelding denne uken.
Ifølge meldingen vil satellittnavigasjon (GNSS) fjerne behovet for bomstasjoner, samt brukes til å regulere både priser og fartsgrenser fortløpende etter trafikk- og miljøhensyn.
– Det bør ikke bli dyrere å kjøre bil totalt sett, men GNSS gir oss muligheten til å vri prisen fra kjøp til bruk. Jo mer folk bruker bilen, desto mer kan engangsavgiften reduseres, slik at folk stimuleres til å kjøpe nyere biler som forurenser mindre og er mer trafikksikre, sier han.
Grønn skattekommisjon foreslo før påske å innføre GNSS-basert veiprising for tunge kjøretøyer, mens personbiler unntas av personvernhensyn.
– Når man først vil gjøre en satsning for tunge kjøretøyer, bør man ha som mål at systemet også skal gjelde lette kjøretøyer. De bør komme i neste fase. Da kan man bruke de tunge kjøretøyene som en test på hvordan systemet fungerer og lære av det, sier Skiaker.
En rekke land har, ifølge pressemeldingen, allerede innført GNSS-basert veiprising for tunge kjøretøyer, blant annet Tyskland, Belgia, Slovakia, Ungarn, Sveits, New Zealand og Russland, mens land som Frankrike, Finland og Sverige vurderer å følge etter. Singapore skal innføre GNSS-prising for alle kjøretøyer på alle veier fra 2020. To delstater i USA tester systemet.
Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) mener det er bare et spørsmål om tid før GNSS-prising blir innført for alle biler her i landet.
– Teknologien finnes, også løsningen for å ivareta personvernet. GNSS-prising for tunge kjøretøyer kan innføres i løpet av få år, mens en storskala bruk for alle nok ikke vil komme før om 10-15 år, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.
GNSS (Global Navigation Satellite System) er fellesbetegnelsen for satellittbaserte systemer for navigasjon og posisjonering, som GPS, Glonass og Galileio. Et økende antall satellitter har forbedret nøyaktigheten til GNSS betraktelig.