Trond Joelson
Godspakke til Innlandet gleder skognæringen
Om lag 6,5 milliarder kroner i den nye transportplanen skal bidra til å kutte reisetiden kraftig for godstransport på jernbanen mellom Kongsvinger og Hamar.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Regjeringen og samarbeidspartiene er enige om å elektrifisere strekningen samt etablere nye godsterminaler og krysningsspor, opplyser Frps Tor André Johnsen og Høyres Kristian Tonning Riise. Tiltakene vil korte ned reisetiden med halvannen time mellom hedmarksbyene.
– Dette vil føre til økt aktivitet i skognæringen og investeringer i ny industriell virksomhet. Dette er viktig for tømmertransporten, men også annen godstransport, sier administrerende direktør Erik Lahnstein i Skogeierforbundet til NTB.
Han sier skog som i dag er ulønnsom å hogge, vil kunne gi inntekter når godspakken trer i kraft.
– Dette vil gi positive ringvirkninger helt til Gudbrandsdalen og Valdres, sier han.
Tiltakene neppe vil være ferdigstilt før et stykke ut i den andre seksårsperioden i transportplanen som strekker seg fra 2018–2029. På spørsmål om det også ligger inne bevilgninger til dobbeltspor til Lillehammer, er svaret unnvikende fra regjeringspartienes representanter.
– Det har jeg ikke mulighet til å si noe om nå, sier Tonning Riise til NTB.