Flere nye tunneler for kollektivtrafikk anbefales i Oslo
I den ferske storutredningen om fremtidens transportsystem i Oslo-området anbefales det å bygge både nye trikkelinjer, nye togtunneler og en T-banetunnel gjennom hovedstaden.
KVU Oslo-navet
*Konseptvalg- utredningen for økt transportkapasitet inn mot og gjennom Oslo er forkortet KVU Oslo-Navet.
* Samferdselsdepartementet, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune har gitt Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter oppdraget med å lage utredningen. Jernbaneverket har koordinert arbeidet.
*Hovedoppgaven er i mandatbrevet beskrevet slik: KVUen må belyse om og eventuelt hva slags kollektivt transporttilbud som må utvikles for at det overordnede politiske målet om at veksten i persontransport skal skje med kollektivtransport, sykkel og gange kan innfris.
* Målet om at veksten i persontransport i de store byområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange, er forankret i klimaforliket i Stortinget fra 2012.
I utredningen som ble offentliggjort torsdag formiddag, anbefales det nye togtunneler på strekningen Oslo S-Nationaltheatret-Lysaker og strekningen Nationaltheatret-Bislett-Økern fram til hovedbanen ved Alnabru.
Videre anbefales en T-banetunnel fra Majorstuen til Bryn, som er knyttet sammen med dagens tunnel på Stortinget.
Utredningen er foreløpig, og den endelige skal etter planen komme i løpet av høsten – da med en antatt prislapp på anbefalingene – den store elefanten i rommet.
Nye trikkelinjer
Utredningen med navnet Konseptvalgutredningen for økt transportkapasitet inn mot og gjennom Oslo – forkortet KVU Oslo-Navet – er utarbeidet av Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Jernbaneverket har koordinert arbeidet.
– Det er et ambisiøst prosjekt og et omfattende samarbeid vi snart er i mål med, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger, som ikke ville svare på spørsmål om pris.
I tillegg til nye tunneler anbefales også to nye trikkelinjer; Majorstuen-Carl Berners plass-Helsfyr-Bryn og Bryn-Økern-Sinsen.
Knutepunkter
KVUen anbefaler nye knutepunkter, både regionale og lokale, som skal «mate» passasjerer inn i det nye kollektivnettverket. Det skal etableres to hovedknutepunkt, ett i øst og ett i vest, henholdsvis på Bryn og Lysaker.
Utredningen, som har et perspektiv fram til 2060, fastslår også at trafikktilbudet må ha hyppige avganger – det vil si hvert 5. minutt i indre Oslo og hvert tiende minutt i ytre by.
– Vil alltid være diskusjon
Fungerende veidirektør Lars Aksenes fastslo under presentasjonen at de anbefalte løsningene krever store investeringer.
– Staten må bidra med mer enn den gjør i dag, sa Aksenes.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var til stede under framleggelsen og omtalte utredningen som fylt med «spennende visjoner».
– Det vil alltid være en diskusjon om hvem som tar regningen – stat, fylkeskommune eller kommune. Men det er innbyggerne som uansett tar regningen. Derfor er det viktig med en god diskusjon, sa Solvik-Olsen.