Mens arbeidene går fram til 1.mars 2025, vil tunnelen være stengt nattestid mellom klokken 22.00 til 05.30.
Foto: Wikipedia/Karen Blaha
Søker entreprenør til å skifte ut platekledningen i Fodnestunnelen
Statens vegvesen starter snart arbeidet med å skifte ut platekledningen i den 6,6 km lange Fodnestunnelen på Rv 5 i Lærdal med ny vann- og frostsikring.
I tillegg til at den eksisterende vann- og frostsikringen og aluminiumsplatehvelvet skal rives og erstattes, skal det også sprenges ut to nye havarinisjer for tekniske bygg. Tunnelen skal også få nytt lys montert med tilhørende kablstige.
Tunnelen mellom Lærdalsøra og Aspevik på rv 5, er 6.604 meter lang, og ble åpnet i 1995.
– Arbeidet er ikke en totaloppgradering av tunnelen i henhold til Tunnelsikkerheitsforskrifta (TSF), men likevel en stor og viktig jobb som en del av Vegvesenets samfunnsoppdrag med å drifte og vedlikehalde riks- og europaveinettet, forteller prosjektleder Sveinung Hovland i Statens vegvesen.
Utførelsesentreprisen som nå er lyst og, og som har tilbudsfrist 3.juni, er omfattende i henhold til utlysingsspesifikasjonene:
• Riving av ca 27.000 kvadratmeter metallplatehvelv
• Ny montering av ca 30.000 kvadratmeter vann og frostsikring
• Rensking og sikring fjellet bak platehvelvet
• Sprengning av 2 havarinisjer for tekniske bygg
• Sprengning av 4 stk bergrom i heng for montering av ventilatorer
• Levering og montering av 2 stk tekniske bygg.
• Levere og montere kabelstige gjennom tunnelen.
• Grave grøft og legge trekkerør der vann og frostsikringen skiftes ut.
• Montere ca 6.200 meter med glidestøypt bankettkant.
• Betong fra eksisiterende bankett og fra betongfundamentet under platehvelvet skal leveres til Muggeteigen for bearbeiding. (Fjerning av armering og knusing).
• Massene fra betongrestene skal brukes som fyllmasse/tilbakefyllingsmasser i tunnelen.
I utlysingen stilles det også krav om at det som minimum skal brukes toboms tunnelrigg, med maks 18 fot lange guider. Ved boring skal det brukes borerigg med hytte som har splintsikkert glass. Teleskoplift er ikke tillatt på anlegget, mens plattformbiler med vekt over 20 tonn kan brukes.
Ledebilene som brukes til trafikkavvikling/kolonnekjøring skal være utslippsfrie og utstyrt med 2x6 kg brannslukningsapparat og fluktmaske til sjåfør.
Arbeidene vil starte opp så snart Statens vegvesen har fått på plass en entreprenør.
Frist for at prosjektet skal være ferdig er satt til 1. mars i 2025.