Det blir ingen anleggsstart for det planlagte arbeidet i Nappstraumtunnelen i 2024. Foto: Erik Betten/Statens vegvesen
Det blir ingen anleggsstart for det planlagte arbeidet i Nappstraumtunnelen i 2024.

Statens vegvesen avslutter kontrakten med Skanska på E10 Nappstraumtunnelen

Statens vegvesen og Skanska klarte ikke å komme til enighet om en kontraktssum som var innenfor Vegvesenets rammer for oppgradering av Nappstraumtunnelen i Lofoten. Nå skal jobben lyses ut på ny som en utførelsesentreprise.

Publisert Sist oppdatert

Våren 2023 tildelte Statens vegvesen en totalentreprisekontrakt med samspill til Skanska for tunneloppgraderingsprosjektet E10 Nappstraumtunnelen i Lofoten.

– Etter tildeling av kontrakt, startet Skanska og Vegvesenet med forberedende arbeider og prosjektering. Målet for anleggsstart ble satt til cirka 15. august 2024, for å unngå stenging av tunnelen i den travleste turistsesongen. Det planlagte arbeidet skulle foregå på kvelds- og nattestid, med stengt tunnel og faste tidspunkt for gjennomslipp. Slik blir det altså ikke, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

– Over rammen
Statens vegvesen mottok to tilbud fra Skanska, det første i november 2023 og det andre i januar 2024.

– Begge tilbudene fra Skanska var over rammen til Statens vegvesen. Den 21. februar 2024 ble det avholdt et møte mellom Skanska og Statens vegvesen i Tromsø, for å diskutere og se på muligheten for å komme frem til en omforent kontraktssum, skriver Vegvesenet.

– Partene ser at samspillet mellom Statens vegvesen og Skanska ikke vil lede frem til en kontraktssum som etter byggherrens oppfattelse er innenfor byggherrens rammer. På bakgrunn av dette er vi enig om at kontrakten avsluttes, sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Jøran Heimdal.

– Synd
Tunnelen er 1.780 meter lang.

– Det er synd at vi ikke klarte å komme fram til en omforent målpris på oppgraderingen av Nappstraumtunnelen. Men gitt omfanget av arbeidene som skulle gjøres, så vi oss ikke i stand til å møte Statens vegvesen sin økonomiske ramme, skriver Audun Brandt Lågøyr, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Skanska Norge, i en kommentar til Byggeindustrien.

Det var opprinnelig planlagt fysisk oppstart i august 2024. Vegvesenet planlegger nå ny utlysning av konkurransen sommeren 2024, og fysisk byggestart første kvartal 2025.

– Planen er nå at vi omarbeider oppdraget til en NS 8405 utførelsesentreprise med forhandlinger. Materialet vi har jobbet frem sammen med Skanska er noe vi i Statens vegvesen eier, så vi har et godt grunnlag for den videre prosessen, sier Heimdal i en kommentar til Byggeindustrien.

Han håper å kontrahere en ny entreprenør ved årsskiftet 2024/2025.

Powered by Labrador CMS