Ill. Statens vegvesen
Ill. Statens vegvesen

Vegvesenet anbefaler parallell tunnel for kryssing av E39 Bømlafjorden

Statens vegvesen anbefaler utvikling til firefeltsvei med ny parallell kjøretunnel for kryssing av E39 Bømlafjorden

Publisert Sist oppdatert

Dette omtales som konsept 3/K3, som er nærmere beskrevet i den endelige rapporten på konseptutvalgsutredningen for kryssing av Bømlafjorden, som nå er publisert.

Konsept K3 følgjer langt på vei eksisterende E39 fra Heiane til Valevåg.
– Dette konseptet innebærer at vi bygger et nytt parallelt tunnelløp ved siden av eksisterende tunnel. Da kan vi føre trafikken i to ulike tunnelløp samtidig som vi får tverrsamband med rømningsveierfor hver 250 meter, sier prosjektleder Ole-Mathias Nes i Statens vegvesen til etatens nettsider.

Alle de utredede konseptene vil gi økt kapasitet og bedre trafikksikkerhet, ifølge Vegvesenet.

– Vi anbefaler konsept 3 først og fremst fordi det gir stor fleksibilitet når det gjelderfremdriften i utbyggingen, sier Nes.

De skriver også: «I samsvar med Samferdsledepartementet si bestilling ligg det til grunn for vurderingane at E39 Stord–Os («Hordfast») vert bygd».

Les hele rapporten her

Powered by Labrador CMS