Pon Epuipments elektriske gravemaskin skal jobbe i området ved Brumunddal.
Foto: Svein Jarl Caspersen, Veidekke
Her er den elektriske 26-tonneren i driftpå Veidekkes E6-prosjekt
Denne uken ble Pon Equipments elektriske 26-tonner satt i drift på Veidekkes E6-prosjekt Arnkvern-Moelv i Hedmark i det som er den første virkelige anleggstesten.
Gravemaskinen, den etter hvert så mye omtalte Caterpillar 323F-Z-line er bygget om av Pon Equipments mekanikere i Norge sammen med spesialister fra Caterpillar.
Gravemaskinen er verdens første store oppladbare gravemaskin, og en prototype har vært testet og utprøvd gjennom 2018, men nå har Veidekke satt den elektriske gravemaskinen i drift på Veidekkes E6-prosjekt Arnkvern-Moelv i Hedmark.
Har tilrettelagt med hurtigladeløsning
Den elektriske gravemaskinen skal gå i drift i området ved Nederkvern bru som Veidekke har bygget over Brumunda på Mjøsstranda i Brumunddal. Det er i dette området maskinen skal brukes framover, og hvor også ladestasjonen for maskinen er plassert. Entreprenørens arbeid i området rundt Brumunddal vil pågå i cirka to år fremover.
– Dette området har vi lagt opp til hurtiglading da vi allerede har mye tilgang på strøm til byggekranene, sier anleggsleder Hans Petter Ytterbøe i Veidekke.
Med ladestasjonen Veidekke har lagt opp til kan gravemaskinen hurtiglades i 1,5 time til 75 prosent batterikapasitet.
Gravemaskinene har en driftstid på 5-7 timer per lading, og en times lading gir en time med driftstid.
– Gravemaskinen må få spesifikke oppgaver?
– Ja, gravemaskinen skal fungere som en vanlig gravemaskin med arbeid inntil og i forbindelse med alle konstruksjoner og infrastrukturen som er i området. Den får nok å gjøre, sier Ytterbøe.
Tester alle midler for å redusere CO2-utslippet
Årsaken til at den elektriske gravemaskinen nå settes i drift i det store veiprosjektet, er at både Veidekke og Nye Veier ønsker betydelig reduksjon i CO2-utslippet fra E6-prosjektet i forhold til konvensjonelle anlegg.
– Derfor tester vi og tar alle «midler» i bruk for å nå dette målet. Leverandøren hevder at denne elektriske gravemaskinen fungerer like godt som en vanlig graver på diesel og vi ønsker å få sjekket ut denne påstanden, sier anleggslederen.
–Hvordan fungerer den i drift så langt?
– Så langt har graveren fungert akkurat slik leverandøren hevder og som vi forventet. Sjåføren merker ingen forskjell på graveren bortsett fra at han ikke hører motorduren, fastslår han.
– Hva er fordeler og ulemper med en elektrisk gravemaskin av denne størrelsen i et reelt prosjekt?
– Fordelen er selvfølgelig null utslipp av CO2, i tillegg er det mye mindre støy og faren for utilsiktet utslipp av diesel ved påfylling er borte. Ulempen er at det må tilrettelegges for lading og lengden på arbeidssyklusene mellom hver lading, sier Ytterbøe.
Anleggslederen opplyser at Veidekke foreløpig ikke har planer om flere elektriske maskiner på prosjektet.
– Først må vi teste ut denne gravemaskinen, sier han.