Illustrasjon: Nordic
Varsler Arbeidstilsynet om mulig regelbrudd på Flesland
Som byggherre for den nye terminalen på Flesland har Avinor, i samarbeid med hovedentreprenør LAB AS, avdekket forhold hos en underleverandør, som kan være brudd på Lønns- og arbeidstidsbestemmelsene.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Ny terminal Flesland
Nytt terminalbygg på Flesland skal åpne 17.august 2017
Total kostnadsramme: 4,7 milliarder
Kontraheringsmodell: Byggherrestyrte enterpriser
Antall inngåtte hovedkontrakter: 21 mellom byggherre og entreprenører
Kontraktskrav: Maksimum to ledd under hovedkontrakt.
Antall arbeidere på byggeplassen: ca. 500
Timeverk så langt: 1 280 000 timer
Den aktuelle underleverandøren utgjør i underkant av 1% av totalt antall timer.
Kilde: Avinor
Arbeidstilsynet er nå bedt om å se nærmere på om denne underleverandøren innfrir regelverkets krav til blant annet overtidsbetaling, reise, kost & losji, skriver Avinor i en pressemelding.
Avinor har engasjert egen LO-koordinator.
Både Avinor og LAB AS har systemer og rutiner for å kunne utøve påseplikten aktivt.
- Vi jobber daglig med å kvalitetssikre forholdene på byggeplassen. I 2014 engasjerte vi også en egen LO-koordinator, som har støtte av prosjektets SHA-koordinatorer, til å følge opp at norske lover og forskrifter overholdes, sier prosjektdirektør Alf Sognefest i pressemeldingen.
Underleverandøren vil bli bedt om å rette opp i forholdene. Arbeidstilsynet vil få overlevert all den dokumentasjon som Avinor og LAB har fremskaffet.
Byggeindustrien har vært i kontakt med LAB som ikke har ytterligere kommentarer utover det som kommer frem i pressemeldingen fra Avinor.