Fellesprosjektet Arna og Stanghelle er Norges største tunnelprosjekt. På nyåret planlegger Statens vegvesen og Bane NOR utlysning av en stor rådgiverkontrakt.

Forbereder rådgiver­kontrakt i gigaprosjekt

Fellesprosjektet Arna-Stanghelle forbereder nå en stor rådgiverkontrakt som skal sikre modellbasert prosjektering for Norges største tunnelprosjekt.

Publisert

Fellesprosjektet skal ut i markedet med en rammeavtale for rådgivnings- og prosjekteringstjenester for ny vei og jernbane mellom Arna og Stanghelle, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Kontrakten er ventet å nå markedet tidlig på nyåret. Prosjektleder prosjektering Catrine Hatlenes anslår at det vil ta om lag ti måneder å få en rådgiver på plass. Kontrakten lyses ut med prekvalifisering og påfølgende forhandlinger.

– Vi trenger en god rådgiver

Rammeavtalen vil omfatte prosjektering, rådgivning og oppfølging i byggetiden. Dette inkluderer utarbeidelse av prosjekteringsforutsetninger for hele prosjektet, samt konkurransegrunnlag for hovedentrepriser, som omfatter total-, utførelses- og samspillsentrepriser, står det i meldingen.

– Vi forventer at rådgiverne tar i bruk ny teknologi og bidrar til å utfordre og forbedre bransjen, spesielt innen klima, miljø og bærekraft. Vi trenger en god rådgiver med på laget for å utvikle de beste løsningene for prosjektet, sier Catrine Hatlenes.

Catrine Hatlenes er prosjektleder for prosjektering i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle.

En spesiell kontrakt

Fellesprosjektet Arna-Stanghelle skal bygge ut vei og bane parallelt, noe som er sjeldent. Hatlenes har stor tro på at bransjen er klare for utfordringen Bane Nor og Statens vegvesen snart skal sende ut i markedet.

- Vi søker en rådgiver som kan levere høy kvalitet gjennom modellbasert prosjektering, implementere ny teknologi, og bidra til bærekraftige løsninger. Som landets største tunnelprosjekt har vi et stort potensial til å påvirke og drive bransjen fremover, og det ansvaret skal vi ta, sier hun.

- Et langvarig partnerskap

Prosjekteringskontrakten har en varighet på inntil åtte år, og planen er at fellesprosjektet har på plass rådgiver i løpet av neste år.

– Vi håper bransjen står klare, og vi gleder oss til å komme i gang, kommenterer Hatlenes.

To kontrakter

For å sikre raskest mulig fremdrift i prosjektet, er det prioritert midler i forslag til Statsbudsjettet for 2025 til å lyse ut to kontrakter i markedet,

Dette gjelder anskaffelse av rådgivningskontrakt til prosjektering av hovedentreprisene og anskaffelse av en entreprise som vil markere startskuddet for de første fysiske arbeidene i prosjektet. Den første kontrakten gjelder berg- og skredsikring for å sikre anleggsområdene som forberedelse for hovedentreprisene, står det i meldingen.

Før prosjektet kan starte for fullt, må Stortinget gjøre vedtak om kostnadsramme og bompengeopplegg.

Med budsjettforslaget for 2025 legger regjeringen til rette for at Stortinget kan fatte vedtak om investeringsbeslutning i 2025.

Powered by Labrador CMS