Fellesprosjektet Arna og Stanghelle er Norges største tunnelprosjekt. På nyåret planlegger Statens vegvesen og Bane NOR utlysning av en stor rådgiverkontrakt.Illustrasjon: Statens vegvesen/Red Ant.
Forbereder rådgiverkontrakt i gigaprosjekt
Fellesprosjektet Arna-Stanghelle forbereder nå en stor rådgiverkontrakt som skal sikre modellbasert prosjektering for Norges største tunnelprosjekt.
Fellesprosjektet skal ut i markedet med en rammeavtale for rådgivnings-
og prosjekteringstjenester for ny vei og jernbane mellom Arna og Stanghelle,
skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Annonse
Kontrakten er ventet å nå markedet tidlig på nyåret. Prosjektleder
prosjektering Catrine Hatlenes anslår at det vil ta om lag ti måneder å få en
rådgiver på plass. Kontrakten lyses ut med prekvalifisering og påfølgende
forhandlinger.
Rammeavtalen vil omfatte prosjektering, rådgivning og
oppfølging i byggetiden. Dette inkluderer utarbeidelse av
prosjekteringsforutsetninger for hele prosjektet, samt konkurransegrunnlag for
hovedentrepriser, som omfatter total-, utførelses- og samspillsentrepriser,
står det i meldingen.
– Vi forventer at rådgiverne tar i bruk ny teknologi og
bidrar til å utfordre og forbedre bransjen, spesielt innen klima, miljø og
bærekraft. Vi trenger en god rådgiver med på laget for å utvikle de beste
løsningene for prosjektet, sier Catrine Hatlenes.
En spesiell kontrakt
Fellesprosjektet Arna-Stanghelle skal bygge ut vei og bane
parallelt, noe som er sjeldent. Hatlenes har stor tro på at bransjen er klare
for utfordringen Bane Nor og Statens vegvesen snart skal sende ut i markedet.
- Vi søker en rådgiver som kan levere høy kvalitet gjennom
modellbasert prosjektering, implementere ny teknologi, og bidra til
bærekraftige løsninger. Som landets største tunnelprosjekt har vi et stort
potensial til å påvirke og drive bransjen fremover, og det ansvaret skal vi ta,
sier hun.
- Et langvarig partnerskap
Prosjekteringskontrakten har en varighet på inntil åtte år, og
planen er at fellesprosjektet har på plass rådgiver i løpet av neste år.
– Vi håper bransjen står klare, og vi gleder oss til å komme
i gang, kommenterer Hatlenes.
To kontrakter
For å sikre raskest mulig fremdrift i prosjektet, er det
prioritert midler i forslag til Statsbudsjettet for 2025 til å lyse ut to
kontrakter i markedet,
Dette gjelder anskaffelse av rådgivningskontrakt til
prosjektering av hovedentreprisene og anskaffelse av en entreprise som vil
markere startskuddet for de første fysiske arbeidene i prosjektet. Den første
kontrakten gjelder berg- og skredsikring for å sikre anleggsområdene som
forberedelse for hovedentreprisene, står det i meldingen.
Før prosjektet kan starte for fullt, må Stortinget gjøre
vedtak om kostnadsramme og bompengeopplegg.
Med budsjettforslaget for 2025 legger regjeringen til rette
for at Stortinget kan fatte vedtak om investeringsbeslutning i 2025.