Den internasjonale delegasjonen fikk en omvisning på Fornebubanen-anlegget.

Til Norge for å lære om berginjeksjon

En arbeidsgruppe fra International Tunnelling and Underground Space Association (ITA) besøkte denne uken Fornebubanen og Bane NOR for å lære om bergsikring og berginjeksjon i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Karl Gunnar Holter, teknisk ekspert ved NGI, er leder av arbeidsgruppen «Sprayed concrete use» i ITA. Holter tok initiativ til besøket, hvor han inviterte med tre andre arbeidsgrupper i ITA som jobber med relaterte fagområder innen tunnelbygging. 

I delegasjonen var det gjester fra blant annet Tyskland, Sveits, Italia og Hellas, hvor konsulenter, leverandører og forskere var representert. Disse jobber med å forfatte rapporter og retningslinjer, både nasjonalt i sine hjemland og internasjonalt i ITA-regi, skriver Fornebubanen i en melding.

Hos Fornebubanen startet besøket med en workshop om bergsikring og berginjeksjon, ledet av Karl Gunnar Holter, teknisk ekspert ved NGI (t.h), og Ola Woldmo, fagleder for injeksjon hos Fornebubanen.

Vertskap for det to dager lange besøket i Norge var NGI, Fornebubanen og Bane NOR.

Hos Fornebubanen startet besøket med en workshop om bergsikring og berginjeksjon, ledet av Karl Gunnar Holter og Ola Woldmo, fagleder for injeksjon hos Fornebubanen.

Videre fikk den internasjonale delegasjonen en omvisning på Fornebubanens anlegg og i tunnelen på Lysaker. Der har det vært gjort krevende bergsikrings- og injeksjonsarbeider i tunnelen, som passerer under Lysakerelven og tettbygd infrastruktur ved Lysaker stasjon.

– Hensikten med besøket er å bidra til pågående prosjektarbeid i ITA for mer innovative, bærekraftige og kostnadseffektive metoder innen tunnelbygging. Fornebubanens arbeider er fremragende i verdenssammenheng, og det er flott å kunne vise et eksempel på hvordan det kan gjøres, sier Karl Gunnar Holter.

– Besøket er en fjær i hatten for Fornebubanen, og det er veldig bra at ITA-gruppen la sin workshop hit. Innen berginjeksjon og bergsikring gjør vi ting annerledes i Norge enn lenger sør i Europa, blant annet når det gjelder fremdrift og innovative løsninger, sier Ola Woldmo i meldingen. 

Arbeidsgruppen fra ITA besøkte Bane Nor-prosjektet Hestnestunnelen.

Besøk til Bane NOR og Hestnestunnelen i Stange sto på programmet på dag to av det internasjonale besøket. Byggherren synes det er meget positivt at erfaringene og resultatet med forinjeksjon på Hestnestunnelen får internasjonal oppmerksomhet.

– ITA-gruppen viste stor interesse for metoden for forinjeksjon som har vært benyttet på Hestnestunnelen. Det er viktig å kunne vise frem et så bra teknisk resultat, sier Karl Gunnar Holter.

Deltakerne på workshopen fra ITA fikk besiktige ferdig tunnelkledning med helt tørt resultatet på flere lokaliteter i tunnelen, står det i meldingen.

 

Prosjektleder Anteja Solberg og byggeleder Kjetil Myren Bøyeie fra Bane Nor, sammen med Karl Gunnar Holter.
Powered by Labrador CMS