Den internasjonale delegasjonen fikk en omvisning på Fornebubanen-anlegget.Foto: Fornebubanen.
Til Norge for å lære om berginjeksjon
En arbeidsgruppe fra International Tunnelling and Underground Space Association (ITA) besøkte denne uken Fornebubanen og Bane NOR for å lære om bergsikring og berginjeksjon i Norge.
Karl
Gunnar Holter, teknisk ekspert ved NGI, er leder av arbeidsgruppen «Sprayed
concrete use» i ITA. Holter tok initiativ til besøket, hvor han inviterte med
tre andre arbeidsgrupper i ITA som jobber med relaterte fagområder innen
tunnelbygging.
Annonse
I
delegasjonen var det gjester fra blant annet Tyskland, Sveits, Italia og
Hellas, hvor konsulenter, leverandører og forskere var representert. Disse
jobber med å forfatte rapporter og retningslinjer, både nasjonalt i sine
hjemland og internasjonalt i ITA-regi, skriver Fornebubanen i en melding.
Vertskap for
det to dager lange besøket i Norge var NGI, Fornebubanen og Bane NOR.
Hos
Fornebubanen startet besøket med en workshop om bergsikring og berginjeksjon,
ledet av Karl Gunnar Holter og Ola Woldmo, fagleder for injeksjon hos
Fornebubanen.
Videre
fikk den internasjonale delegasjonen en omvisning på Fornebubanens anlegg og i
tunnelen på Lysaker. Der har det vært gjort krevende bergsikrings- og
injeksjonsarbeider i tunnelen, som passerer under Lysakerelven og tettbygd
infrastruktur ved Lysaker stasjon.
– Hensikten med besøket er å bidra til pågående
prosjektarbeid i ITA for mer innovative, bærekraftige og kostnadseffektive
metoder innen tunnelbygging. Fornebubanens arbeider er fremragende i
verdenssammenheng, og det er flott å kunne vise et eksempel på hvordan det kan
gjøres, sier Karl Gunnar Holter.
–
Besøket er en fjær i hatten for Fornebubanen, og det er veldig bra at ITA-gruppen
la sin workshop hit. Innen berginjeksjon og bergsikring gjør vi ting annerledes
i Norge enn lenger sør i Europa, blant annet når det gjelder fremdrift og
innovative løsninger, sier Ola Woldmo i meldingen.
Besøk til
Bane NOR og Hestnestunnelen i Stange sto på programmet på dag to av det
internasjonale besøket. Byggherren synes det er meget positivt at
erfaringene og resultatet med forinjeksjon på Hestnestunnelen får internasjonal
oppmerksomhet.
–
ITA-gruppen viste stor interesse for metoden for forinjeksjon som har vært
benyttet på Hestnestunnelen. Det er viktig å kunne vise frem et så bra teknisk
resultat, sier Karl Gunnar Holter.
Deltakerne på workshopen fra ITA fikk besiktige ferdig
tunnelkledning med helt tørt resultatet på flere lokaliteter i tunnelen, står
det i meldingen.