Illustrasjon: Bergensprogrammet
Utredning: - Sykkeltunnel i Bergen vil lønne seg
Den planlagte sykkeltunnelen mellom Minde og Oasen i Bergen vil bli en av verdens lengste, og den vil, ifølge Asplan Viak, lønne seg for bergenserne.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Det skriver Bergens Tidende i en artikkel på sine nettsider denne uken.
Bybanen til Fyllingsdalen skal, etter planen, gå i en rundt tre kilometer lang tunnel fra Kristianborg på Minde til Oasen-området. En så lang tunnel trenger rømningsveier, og her håper bybaneutbyggerne å slå to fluer i én smekk.
De ser, ifølge artikkelen, på mulighetene for å bygge en rømningstunnel som også kan brukes som sykkeltunnel mellom de to bydelene, som i dag er adskilt av den 477 meter høye Løvstakken.
Utredningen fra Asplan Viak viser til at en sykkeltunnel under Løvstakken vil gi langt raskere reisetid for syklister mellom Fyllingsdalen og sentrale områder i Bergensdalen og til Bergen sentrum.
Innsparingene i tidsbruk vil bli som følger:
- Oasen–Minde Allé: 20 minutter (Sykletid i dag: 31 minutter. Med tunnel: 11 minutter)
- Oasen–HiB: 15 minutter (Sykletid i dag: 31 minutter. Med tunnel: 16 minutter)
- Oasen–Haukeland: 11 minutter (Sykletid i dag: 32 minutter. Med tunnel: 21 minutter)
Hvis Bergen kommune skal få staten med på å finansiere halve sykkeltunnelen, må de presentere gode argumenter, skriver Bergens Tidende.
Staten har stilt som krav om at den halvdelen av Bybanen de skal være med å finansiere, må være på et nøkternt nivå.
Totalt vil det koste 200 millioner kroner ekstra å bygge en sykkeltunnel gjennom Løvstakken fremfor et mer spartansk rømningsalternativ. Utrederne mener kostnaden ved å oppgradere denne strekningen til god sykkelveistandard vil være rundt 375 millioner kroner.