Åpnet OPS-prosjektet riksvei 3/25 til 5,5 milliarder kroner: - Et utstillingsvindu for norsk veibygging
Litt over to år etter spaden gikk i jorden for det 26 kilometer lange OPS-prosjektet riksvei 3/25 Løten-Elverum, åpnet det som av utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen blir karakterisert som en rekordvei.
– Vi åpner i dag en rekordvei. Veien åpner tre måneder før tiden, den har 1,4 milliarder kroner i besparelser og har kun litt over to års byggetid. Det er rekord, uttalte Davik ved veiåpningen torsdag ettermiddag.
Annonse
150 personer var invitert til veiåpningen, og først til å prøve den nye veien var en veteranbilkortesje.
Davik fastslår at det i prosjektet har vært et særdeles godt samarbeid mellom byggherren Statens vegvesen og entreprenøren Skanska.
– Det har vært få endringer og ingen konflikter underveis. Vi har hatt et sterkt fokus på klima og bærekraft. Dette prosjektet er et utstillingsvindu for norsk veibygging, uttalte Davik.
Rød: – Liv laga for OPS-modellen
Også konsernsjef Ståle Rød i Skanska hadde all grunn til å være fornøyd ved åpning av storprosjektet.
– Det er fantastisk at vi etter to år med anleggsarbeid kan åpne veiprosjektet. Det har vært et intensivt prosjekt, men det har vært preget av et vanvittig godt samarbeid mellom Statens vegvesen, Hedmarksveien og Skanska. Prosjektet har gått på skinner, sier Rød til Byggeindustrien.
Selv om prosjektet ligger i et krevende geoteknisk område med mye alunskifer, fastslår han at arbeidet har blitt håndtert på en god måte.
– Det er mange dyktige folk som har gjort en kjempejobb i to år. I dag for bilistene endelig glede av veien. Anlegget glir flott inn i terrenget. Dette er et flott veiprosjekt å se og kjøre på, sier han.
– Dette er et prosjekt med god økonomi for Skanska?
– Dette er god økonomi for alle parter i dette prosjektet slik det ser ut nå. Jeg håper virkelig at det blir flere OPS-prosjekter i Norge. Dette prosjektet viser at OPS-modellen er liv laget, fastslår konsernsjefen.
Prosjektet har oppnådd høyeste klassifiseringsstandard i bærekraftordningen CEEQUAL, og Rød sier at han er veldig glad for at prosjektet har blitt sertifisert på bærekraft.
– Som første prosjekt i Norge oppnådde vi CEEQUAL Whole Team Award – nivå Excellent. Dette har vært mulig gjennom et godt teamsamarbeid og at alle partene har jobbet mot et felles mål, sier han.
Noresjø: – Dette prosjektet har gått på skinner
Det var statssekretær Ingelin Noresjø (Krf) som fikk æren av å klippe snora for gigantprosjektet.
Hun sier at regjeringen de siste årene de siste sju årene har sett på hvordan veibygging i Norge kan gjennomføres på nye måter.
– Statens vegvesen har tatt utfordringen og blant annet brukt muligheten til å bygge vei gjennom offentlig privat samarbeid. Målet er enkelt, veier i Norge skal bygges raskere, rimeligere og bedre. OPS har vist seg å være en god måte å bygge vei på. Det ser vi klart foran oss her i dag, uttalte hun ved åpningen.
Statssekretæren ga honnør til Statens vegvesen for en god jobb med prosjektet.
– Samarbeid med mang involverte er alltid utfordrende, men dette prosjektet har gått på skinner, sier Noresjø.
Hun fastslår at Skanska også har bevist at det er mulig for norske entreprenører å bygge store veiprosjektet.
– Jeg er imponert over hva det dere har fått til på kort tid. Men jobben er ikke over, veien skal driftes i 20 år. Vi har troen på at det skal gå veldig bra, sier hun.
183.000 kroner per løpemeter
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland opplyste ved åpningen at OPS-prosjektet Løten-Elverum har en pris per løpemeter vei på cirka 183.000 kroner.
– Dette er svært konkurransedyktig, i tillegg ligger drift og vedlikehold inne i denne summen, sier hun og fastslår at OPS er en god modell som det er viktig å få testet ut hvordan fungerer i norsk veibygging.
Daglig leder Morten Wangen i Hedmarksveien mener at Statens vegvesen har fått mye vei for pengene.
– Entreprenøren har ansvar for drift og vedlikehold i 20 år. Derfor lønner det seg å gjøre ting riktig første gangen. Vi hadde onsdag det siste møtet med Statens vegvesen om endringsforhold. Sluttoppgjøret er ferdig når snora blir klipt. Her blir det ingen lange diskusjoner i ettertid. Det er ikke selvsagt i noen kontrakter, men vi har lykkes fordi alle parter har vært ærlige og redelige, sier Wangen.
Han fastslår at åpningsdagen både er preget av stolthet og vemodighet.
– Det er stor stolthet blant alle som har bygd dette anlegget, samtidig har det vært et veldig bra miljø på prosjektet og vedmodig at mange nå forlater byggeplassen. Det har vært en svært positiv stemning på prosjektet hvor alle har dratt mot et felles mål, sier han.
Stensbye fastslår at riksvei 3/25 har lagt lista høyt
Prosjektleder Taale Stensbye fikk lovord fra mange aktører ved veiåpningen.
– Nå tror nok alle at det er jeg som har bygd denne veien, men vi har hatt over 1.500 personer som har gjort en jobb på anlegget. Hederen går til alle som har gjort en kjempejobb, sier Stensbye.
Han fastslår at CEEQUAL Whole Team Award gjelder for hele prosjektet.
– Noen har nok hørt om å hoppe etter Wirkola. I dette prosjektet har Skanska lagt lista så høyt at andre norske og utenlandske entreprenører har fått noe å strekke seg etter. Det å hoppe etter riksvei 3/25 vil bli et uttrykk for ettertiden, fastlår prosjektlederen.