Anders Høiback (til venstre) og Albert Hæhre er fornøyde med at to selskaper i Infra Group ble valgt til Nye Veier-prosjekter i Trøndelag. Foto: Infra Group
Anders Høiback (til venstre) og Albert Hæhre er fornøyde med at to selskaper i ble valgt til Nye Veier-prosjekter i Trøndelag.

Landet to storkontrakter samme dag: – Ordentlig artig

Hæhre og Contur-eier Infra Group jubler over to store kontrakter på Nye Veiers milliardprosjekt E6 Ranheim-Værnes mandag. – Kjempemoro for oss, sier anleggsveteranen Albert Kristian Hæhre.

Publisert Sist oppdatert

I fjor sommer avsluttet Nye Veier og den spanske entreprenøren Acciona Construcción samarbeidet på milliardprosjektet E6 Ranheim-Værnes i Trondheim.

I går ble det klart at byggeherren har valgt Hæhre Entreprenør til å ferdigstille delstrekningen E6 Ranheim-Sveberg, den mest modne delen av milliardutbyggingen.

Ytterligere to entreprenører var invitert til å gi tilbud i konkurransen, AF Gruppen og Veidekke Entreprenør.

Kontraktsverdien på Hæhre-kontrakten er på om lag 2,2 milliarder kroner. Strekningen er cirka 12,5 kilometer lang fordelt på 10,8 kilometer vei i dagen og en cirka 1,7 kilometer lang tunnel. Strekniningen skal stå klar sommeren 2027.

Samtidig fikk et annet selskap i Infra Group-konsernet, Contur AS, oppdraget med å bygge Hommelvikabru på E6. Denne kontrakten er på rundt 180 millioner kroner.

God stemning i konsernet

Stemningen var derfor god da Byggeindustrien ringte anleggsveteran og leder for marked- og forretningsutvikling i Infra Group, Albert Kristian Hæhre, dagen etter storkontraktene ble i dratt i land.

– Det var en skikkelig storfisk dere dro i land i går?

– Ja, det var jo det. Skikkelig moro, var det! Men jeg har mest lyst til at du ringer Anders (Høiback journ. anm) hos oss for en kommentar rundt dette. Vi har skifta roller, vet du, sier Hæhre og viser til konsernsjefen i Infra Group.

– Vi prøvde like før vi ringte deg, men han var opptatt.

– Han satt i telefon med meg! Så bare prøv på nytt.

– Men jeg kan sitere deg på det du har sagt til meg nå?

– Ja, det er greit. For det er jo kjempemoro for oss! Vi er allerede i området på naboprosjektet og synes ordentlig artig å vinne en slik jobb. Det er jo tross alt dette vi jobber for, sier Hæhre.

Ikke signert

E6 Værnes-Ranheim. Hæhre Entreprenør skal bygge delstrekningen Ranheim-Sveberg. Illustrasjon: Nye Veier
E6 Værnes-Ranheim. Hæhre Entreprenør skal bygge delstrekningen Ranheim-Sveberg. Illustrasjon: Nye Veier

Når Anders Høiback tar kontakt, er det via tekstmelding innimellom møter.

Han er også fornøyd med gårsdagens nyhet.

– Vi er naturlig nok veldig fornøyde med utfallet av konkurransene, og jeg vil fremheve innsatsen som Hæhre og Contur har gjort i tilbudsfasen. Dette er viktige prosjekter for oss som bidrar godt til å ivareta en høy ordrereserve. Samtidig må jeg presisere at kontraktene ikke er signert ennå, skriver Høiback.

Nye Veier fornøyd

Administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland, uttalte mandag at hun var fornøyd med at de nå kan komme videre i utbyggingen av ny E6 fra Ranheim til Sveberg.

Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.

– Det er mye trafikk på denne delstrekningen og den nye veien vil gi bedre trafikkflyt og øke trafikksikkerheten. Det var sterk konkurranse mellom tre solide og kompetente tilbydere. Nå skal vi inn i en samhandlingsfase med Hæhre Entreprenør AS for å avklare arbeidsomfanget og ser fram til det videre samarbeidet, sa Nye Veier-sjefen.

Hæhre Entreprenør har også totalentreprisen for ny E6 fra Kvithammar i Stjørdal til Åsen i Levanger kommune for Nye Veier.

Her bygger de 19,8 kilometer firefelts-vei som skal stå klar sommeren 2027. Den nye veien Hæhre skal bygge for Nye Veier skal også være klar for trafikk i løpet av sommeren 2027.

Powered by Labrador CMS