– Vi har en kunde i Innlandet som vil bygge en slik bru til høsten og som derfor var veldig glad for beslutningen fra Statens vegvesen, sier Abrahamsen til Byggeindustrien.
Annonse
Kollapset
15 august 2022 kollapset fagverksbrua Tretten bru i Innlandet. I kjølvannet av den alvorlige ulykken valgte Statens vegvesen å innføre midlertidig stopp i godkjenning av alle typer trebruer.
Mandag kunne Byggeindustrien melde at Statens vegvesen igjen åpner opp for å godkjenne tverrspente platebruer i limtre.
Beslutningen er basert på vurderinger Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) kommer med i en fersk rapport, samt Vegdirektoratets egne faglige vurderinger.
Rune Abrahamsen i Moelven Limtre beskriver Statens vegvesens beslutning som en ordentlig gladmelding.
– Det betyr at trebrumarkedet åpner seg igjen og det er et marked som har vært viktig for oss opp gjennom årene. På det meste har trebruer utgjort rundt 15 prosent av omsetningen til Moelven Limtre, forteller han.
– En trebru er ikke en trebru
Abrahamsen understreker at Moelven Limtre ikke er overrasket over den faglige konklusjonen RIF-rapporten og Vegdirektoratet falt ned på. Moelven Limtre-sjefen roser RIF for grundige vurderinger av platebruer i limtre og sier veien fremover innebærer å gjennomgå samme prosess også for andre trebrutyper.
– En trebru er ikke en trebru. Vi er nå inne i en prosess der vi må ta brutype for brutype og godkjenne en etter en. Vi har forventninger om at andre kjente trebrutyper som buebru og bjelkebru vil blir klarert etter hvert, sier han.
Har levert mange
– Hva kjennetegner en tverrspent platebru i limtre?
– Det er relativt enkle bruer som vi har bygget ganske mange av. Konseptet består av limtrebjelker som er lagt inntil hverandre og spent opp på tvers slik at de blir en plate. Det er en enkel, smart og robust konstruksjon som ikke har noe befatning med brutypen som kollapset på Tretten.
– Platebruer i limtre kan dimensjoneres som både gang- og sykkelveibruer og som bruer som tåler full veitrafikklast. Brutypen brukes ofte som overgangsbruer over vei eller jernbane. Vi har levert ganske mange over jernbanen, og det henger sammen med at brutypen kan leveres med bjelker som er krumme i lengderetning, og ikke minst er det en konstruksjon som kan heises på plass i løpet av én natt, og dermed minimere stans i togtrafikken, sier Abrahamsen.
– Administrerende direktør Heidi Finstad i Treindustrien uttalte mandag at de forventer at Statens Vegvesen, fylkeskommuner og kommuner medvirker til at det fortsettes å bygge bruer i tre. Hvilke forventninger har Moelven Limtre til brumarkedet fremover?
– I Norge er det alltid bruprosjekter under planlegging hvor trebruer kan være aktuelt. Det var selvsagt uheldig for bransjen vår at Vegvesenet innførte stopp i godkjenning av trebruer, men det er bra at markedet for trebruer gradvis åpnes opp igjen. Vi er opptatt av at også flere brutyper blir friskmeldt slik at de som planlegger bruprosjekter kan velge trebru der det er et godt alternativ, sier Abrahamsen.
Konsekvenser
–I august er det to år siden Tretten bru kollapset. Hva tenker Moelven Limtre om konsekvensene ulykken har fått for dere som leverandør?
– Dette var en så alvorlig ulykke og hendelse at både Statens vegvesen og Havarikommisjonen måtte bruke veldig mye tid og innsats for å dykke ned i rotårsakene. Vi har respekt for at sånne prosesser tar tid selv om det påvirker oss som leverandør av trebruer ganske hardt, sier Moelven Limtre-sjefen.