En tidlig planskisse for løsninger for ny Sarpebru.
Foto: Sarpsborg kommune
Anbefaler bru over Glomma
Statens vegvesen ønsker ikke tunnel, men anbefaler firefelts bru over Glomma i Sarpsborg.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Det skriver NRK Østfold i en artikkel på sine nettsider.
Krysningen er en del av bypakke Nedre Glomma.
– Det er flere årsaker til det, både trafikale hensyn og kostnader knyttet til en krysning. I tillegg at det er knyttet en del usikkerhet til hvordan tunnelløsningene kan gjennomføres, uttaler sjefingeniør i Statens vegvesen Siri Rolland om anbefalingen.
Vegvesenet anbefalte, ifølge artikkelen, å bygge ny bru i dagens trasé eller litt nord for dagens trasé i forrige gjennomgangsrunde av bypakken.
En ny rapport inneholder fire nye alternativer for krysning av Glomma, blant annet en fjelltunnel og en senketunnel.
– Senketunnelen er vi usikre på om er gjennomførbar på grunn av vannstrømmen og hvor kraftig stigningen på veien vil bli. Fjelltunnelen er vi også negative til fordi det vil bli en veldig lang tunnel som må starte langt øst for fossen og komme opp ganske langt vest for sentrum, sier Rolland til NRK.
I stedet for tunnel, vil Statens vegvesen ha videre utredning av et nytt forslag til bru. I dette alternativet går brua fra Hafslundsøy til området øst for jernbanestasjonen.
Forbindelsen skal, ifølge Sarpsborg kommune, stå ferdig i 2021.