Tom Atle Pettersen, Weber, og Jan Harangen, adm dir i HAB Construction, i sporet på Gjettum stasjon på Kolsåsbanen.
Snart åpner Kolsåsbanen
Etter mange år med oppgradering åpner Kolsåsbanen helt fram til endestasjonen på Kolsås i oktober.
Banen ble første gang åpnet i 1930 men ble stengt i 2006 etter mange års forfall. Banen var helt nedslitt etter manglende vedlikehold og det var ikke lenger forsvarlig å trafikkere de gamle sporene.
– Alt er gjort på nytt. Det er byttet ut alle masser og hele banelegemet er bygget fra grunnen, forteller Jan Harangen, daglig leder i HAB Construction i en pressemelding.
Metrostandard
De har hatt flere av prosjektene på oppgraderingen og gjør seg nå ferdig med Gjettum stasjon i Bærum. I forbindelse med oppgraderingen av banen ble det vedtatt å bygge banen med metrostandard.
Harangen forteller at prosjektet har vært preget av en profesjonell byggherre.
– For oss som utførende har det vært bra å jobbe på et prosjekt med veldig lite endringer. En av grunnene til det er nok at alt har vært 3D-modellert i prosjekteringen, forteller han.
Frostsikring
Store deler av den 15 kilometer lange banetraseen er under arbeidene bygget opp med løs lettklinker i grunnen. Bare på kontrakten på Gjettum stasjon er det brukt 7.000 kubikkmeter Leca.
– Når man vet hvordan dette skal bygges opp, er dette en veldig god løsning. Den er enklere å legge ut og tåler mer enn alternative løsninger, forteller han.
Løs lettklinker brukes først og fremst for å frostsikre banen. Lecaen kles inn for stabilitet og dekkes med et ballastlag pukk på toppen. På ballastlaget legges sviller og skinner.
– Vi har god erfaring med bruk av lettklinker i lignende prosjekter tidligere. En av fordelene er at vi kan bruke et tynnere sjikt med tradisjonelle materialer, forteller Harangen.
Sykliske laster
I tillegg til de frostsikrende egenskapene har løs lettklinker også en annen viktig egenskap.
– Leca har veldig gode egenskaper i forhold til sykliske laster slik man får på en T-bane som dette. Over lang tid har Lecaen meget gode resultater i forhold til deformering og knusing, forteller Tom Atle Pettersen i Weber.