Slik kan Oslo S se ut hvis planene for den nye bussterminalen blir realisert. Illustrasjon: MAD/Placebo

Ny bussterminal på utrygg grunn

Grunnen i Bjørvika synker og forskyves raskere enn tidligere antatt. Det kan sette en stopper for planene om ny bussterminal på stylter over togskinnene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Det skriver økonomimagasinet E24 på sine nettsider.

I rapporten «Utvikling av kollektivknutepunktet Oslo S» fra februar i år, konkluderer man med å jobbe videre med forslaget om en ny superstasjon for buss og tog på Oslo S.

Byggeindustrien kunne tidligere i år sitere byutviklingsbyråd i Oslo, Bård Folke Fredriksen (H), på dette.

– Vi er enige med Jernbaneverket om at PBE lager et planprogram med tanke på å gå videre med denne løsningen. En ny bussterminal over Oslo S vil bety en stor forbedring av kollektivtilbudet i byen. Får vil til dette, så vil buss, trikk, tog og T-bane smelte sammen og bli en stor blodpumpe for kollektivtrafikken i Oslo, sier han til osloby.no.

På synkende grunn

Tidligere i mai skrev Byggeindustrien om en utvikling som kan sette en stopper for de ambisiøse planene.

På kun fire år har grunnen sunket 50 centimeter og forskjøvet seg opptil 15 centimeter i Bjørvika.

«Den vesentligste årsak ligger antagelig i drenerende effekt av installerte stag, borede peler og stålkjernepeler, og derved endringer av pore­trykk ved overgangen til berg. Forstyrrelsen av leira som følge av stagboring synes også å ha bidratt til en del setninger som er oppstått nærmest denne byggegropen,» skrev senioringeniør og dr. philos. Kjell Karlsrud ved Norges geotekniske institutt i en rapport for Jernbaneverket.

Byutviklingsprosjekt

Videre har ekspertene pekt på at boring fra de dype kjellerene i Barcode kan ha forsterket effekten. Barcode-utbyggeren Oslo S Utviklling har på sin side sådd tvil om fundamenteringen er den egentlige årsaken.

Direktør i Plan- og bygningsetaten i Oslo, Ellen de Vibe mener det ennå er for tidlig å skrinlegge planene om stasjonsutbyggingen.

– Byutviklingsmessig er det et meget klokt prosjekt. Og siden vi greier å fly til månen, lar det seg nok også gjør å løse disse tekniske problemene. Men det er det vi skal inn og få utredet nærmere nå, sier de Vibe i E24-artikkelen.

Powered by Labrador CMS