Slik kan Oslo S se ut hvis planene for den nye bussterminalen blir realisert. Illustrasjon: MAD/Placebo
Ny bussterminal på utrygg grunn
Grunnen i Bjørvika synker og forskyves raskere enn tidligere antatt. Det kan sette en stopper for planene om ny bussterminal på stylter over togskinnene.
Det skriver økonomimagasinet E24 på sine nettsider.
I rapporten «Utvikling av kollektivknutepunktet Oslo S» fra februar i år, konkluderer man med å jobbe videre med forslaget om en ny superstasjon for buss og tog på Oslo S.
Byggeindustrien kunne tidligere i år sitere byutviklingsbyråd i Oslo, Bård Folke Fredriksen (H), på dette.
– Vi er enige med Jernbaneverket om at PBE lager et planprogram med tanke på å gå videre med denne løsningen. En ny bussterminal over Oslo S vil bety en stor forbedring av kollektivtilbudet i byen. Får vil til dette, så vil buss, trikk, tog og T-bane smelte sammen og bli en stor blodpumpe for kollektivtrafikken i Oslo, sier han til osloby.no.
På synkende grunn
Tidligere i mai skrev Byggeindustrien om en utvikling som kan sette en stopper for de ambisiøse planene.
På kun fire år har grunnen sunket 50 centimeter og forskjøvet seg opptil 15 centimeter i Bjørvika.
«Den vesentligste årsak ligger antagelig i drenerende effekt av installerte stag, borede peler og stålkjernepeler, og derved endringer av poretrykk ved overgangen til berg. Forstyrrelsen av leira som følge av stagboring synes også å ha bidratt til en del setninger som er oppstått nærmest denne byggegropen,» skrev senioringeniør og dr. philos. Kjell Karlsrud ved Norges geotekniske institutt i en rapport for Jernbaneverket.
Byutviklingsprosjekt
Videre har ekspertene pekt på at boring fra de dype kjellerene i Barcode kan ha forsterket effekten. Barcode-utbyggeren Oslo S Utviklling har på sin side sådd tvil om fundamenteringen er den egentlige årsaken.
Direktør i Plan- og bygningsetaten i Oslo, Ellen de Vibe mener det ennå er for tidlig å skrinlegge planene om stasjonsutbyggingen.
– Byutviklingsmessig er det et meget klokt prosjekt. Og siden vi greier å fly til månen, lar det seg nok også gjør å løse disse tekniske problemene. Men det er det vi skal inn og få utredet nærmere nå, sier de Vibe i E24-artikkelen.