Risa drifter og vedlikeholder veier for Nye Veier i dag, og er en av entreprenørene som skal konkurrere om den nye kontrakten i Sør-Norge.

Fire kjemper om milliardkontrakt innen drift og vedlikehold

Fire entreprenører er kvalifisert til å gi tilbud på drift og vedlikehold av Nye Veiers strekninger i Sør-Norge. Kontrakten har en estimert verdi på inntil 1,4 milliarder kroner uten merverdiavgift.

Publisert

Det er Mesta, Presis Vegdrift, Risa og Veidekke Industri, som skal konkurrere om drift- og vedlikeholdskontrakten, opplyser Nye Veier i en pressemelding.

Den estimerte verdien av kontrakten er på 840 millioner kroner, pluss tre årlige opsjoner. Brukes alle opsjonene er den samlede verdien på cirka 1,4 milliarder kroner. Avtalen skal utfordre standarder for innovasjon, bærekraft og økonomisk effektivitet på drift av veiene, skriver Nye Veier i meldingen.

Øker med 75 prosent 

Kontrakten omfatter veiene i sørlige deler av Norge, inkludert de veiene Nye Veier skal åpne frem til 2030. Derfor øker omfanget med 75 prosent sammenliknet med dagens avtale for drift og vedlikehold i Nye Veier, opplyser selskapet.

– Med fire prekvalifiserte tilbydere har vi sikret oss god konkurranse om en svært viktig kontrakt for Nye Veier. Vi ønsker å legge stor vekt på innovasjon, digitalisering, oppetid og tilgjengelighet, sier administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier.

Innovasjonsfond 

Nye Veier påpeker at driftsentreprenørene kan søke midler fra et innovasjonsfond på 7,5 millioner kroner til prosjekter som bidrar til å utvikle og forbedre drift og vedlikehold.

– Spesielt oppfordrer vi til løsninger som gir positive effekter for klima og ytre miljø, sier Aanesland.

Veistrekningene 

Den nye kontrakten gjelder følgende strekninger: 

* E18 fra Arendal til Tvedestrand i Agder, og fra Dørdal til Langangen i Telemark.

* E39 fraKristiansand til Lyngdal i Agder. 

* E6 fra Kolomoen til Moelv og fra Roterud til Øyer i Innlandet.

Powered by Labrador CMS