Risa drifter og vedlikeholder veier for Nye Veier i dag, og er en av entreprenørene som skal konkurrere om den nye kontrakten i Sør-Norge.
Foto: Nye Veier.
Fire kjemper om milliardkontrakt innen drift og vedlikehold
Fire entreprenører er kvalifisert til å gi tilbud på drift og vedlikehold av Nye Veiers strekninger i Sør-Norge. Kontrakten har en estimert verdi på inntil 1,4 milliarder kroner uten merverdiavgift.
Det er Mesta, Presis Vegdrift, Risa og Veidekke Industri,
som skal konkurrere om drift- og vedlikeholdskontrakten, opplyser Nye Veier i
en pressemelding.
Den estimerte verdien av kontrakten er på 840 millioner
kroner, pluss tre årlige opsjoner. Brukes alle opsjonene er den samlede verdien
på cirka 1,4 milliarder kroner. Avtalen skal utfordre standarder for
innovasjon, bærekraft og økonomisk effektivitet på drift av veiene, skriver Nye
Veier i meldingen.
Øker med 75 prosent
Kontrakten omfatter veiene i sørlige deler av Norge,
inkludert de veiene Nye Veier skal åpne frem til 2030. Derfor øker omfanget med
75 prosent sammenliknet med dagens avtale for drift og vedlikehold i Nye Veier,
opplyser selskapet.
– Med fire prekvalifiserte tilbydere har vi sikret oss god
konkurranse om en svært viktig kontrakt for Nye Veier. Vi ønsker å legge
stor vekt på innovasjon, digitalisering, oppetid og tilgjengelighet, sier administrerende
direktør Anette Aanesland i Nye Veier.
Innovasjonsfond
Nye Veier påpeker at driftsentreprenørene kan søke midler fra
et innovasjonsfond på 7,5 millioner kroner til prosjekter som bidrar til å
utvikle og forbedre drift og vedlikehold.
– Spesielt oppfordrer vi til løsninger som gir positive
effekter for klima og ytre miljø, sier Aanesland.
Veistrekningene
Den nye kontrakten gjelder følgende strekninger:
* E18 fra Arendal til Tvedestrand i Agder, og fra Dørdal
til Langangen i Telemark.
* E39 fraKristiansand til Lyngdal i Agder.
* E6 fra Kolomoen til Moelv og fra Roterud til Øyer i
Innlandet.