Illustrasjonsfoto: Knut Opeide/Statens vegvesen.
Enormt sprik i tilbudene på veikontrakt i Trøndelag
Fem entreprenører leverte inn tilbud på en vedlikeholdskontrakt som omfatter riksveier i Trøndelag i 2023 og 2024. Det dårligste tilbudet ligger 190 prosent over laveste pris.
Ifølge Statens vegvesen leverte tre lokale og to nasjonale entreprenører inn følgende tilbud (eksklusiv moms) på veivedlikeholdskontrakten:
- Brødrene Bjerkli – 37,74 millioner
- Veidekke Industri – 43,30 millioner
- Peab Anlegg – 64, 05 millioner
- Farbu & Gausen – 96,45 millioner
- Austad Maskinstasjon – 109,40 millioner
– Nå skal Statens vegvesen kvalitetssikre all dokumentasjon og kontrollregne tilbudene før det blir besluttet hvem som får kontrakten, sier byggeleder Erling Halvorsen, i en pressemelding.
Kontrakten omfatter vedlikeholdsoppgaver på riksveier og riks gang- og sykkelveier, med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner i Trøndelag fylke. Kontrakten gjelder ikke løpende driftsoppgaver, som er regulert i egne driftskontrakter.
Eksempel på vedlikeholdsoppgaver:
- utskifting av stikkrenner
- utskifting av kummer
- kantforsterkning
- masseutskifting/forsterkning av veibanen
- utskifting av gamle skiltplater/skiltoppsett og portaler
I tillegg kan andre vedlikeholdsoppgaver også forekomme.
– De enkelte oppdragene gjøres etter bestilling fra Statens vegvesen som byggherre. Arbeidet gjøres opp i henhold til mengder og enhetspriser for definerte prosesser og som regningsarbeid i henhold til timepriser for mannskap og maskiner, forteller Halvorsen.