Illustrasjonsfoto: Knut Opeide/Statens vegvesen.
Illustrasjonsfoto: Knut Opeide/Statens vegvesen.

Enormt sprik i tilbudene på veikontrakt i Trøndelag

Fem entreprenører leverte inn tilbud på en vedlikeholdskontrakt som omfatter riksveier i Trøndelag i 2023 og 2024. Det dårligste tilbudet ligger 190 prosent over laveste pris.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge Statens vegvesen leverte tre lokale og to nasjonale entreprenører inn følgende tilbud (eksklusiv moms) på veivedlikeholdskontrakten:

  • Brødrene Bjerkli – 37,74 millioner
  • Veidekke Industri – 43,30 millioner
  • Peab Anlegg – 64, 05 millioner
  • Farbu & Gausen – 96,45 millioner
  • Austad Maskinstasjon – 109,40 millioner

– Nå skal Statens vegvesen kvalitetssikre all dokumentasjon og kontrollregne tilbudene før det blir besluttet hvem som får kontrakten, sier byggeleder Erling Halvorsen, i en pressemelding.

Kontrakten omfatter vedlikeholdsoppgaver på riksveier og riks gang- og sykkelveier, med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner i Trøndelag fylke. Kontrakten gjelder ikke løpende driftsoppgaver, som er regulert i egne driftskontrakter.

Eksempel på vedlikeholdsoppgaver:

  • utskifting av stikkrenner
  • utskifting av kummer
  • kantforsterkning
  • masseutskifting/forsterkning av veibanen
  • utskifting av gamle skiltplater/skiltoppsett og portaler

I tillegg kan andre vedlikeholdsoppgaver også forekomme.

– De enkelte oppdragene gjøres etter bestilling fra Statens vegvesen som byggherre. Arbeidet gjøres opp i henhold til mengder og enhetspriser for definerte prosesser og som regningsarbeid i henhold til timepriser for mannskap og maskiner, forteller Halvorsen.

Powered by Labrador CMS