I de to nye E6-tunnelene i Gudbrandsdalen er det til sammen ti tekniske bygg som skal utstyres med elektrotekniske installasjoner. Her fra bygginga av et av de tekniske byggene i Hundorptunnelen.
Foto: Eli Ramstad, Statens vegvesen
Lyser ut elektrokontrakt for to E6-tunneler
Vegvesenet lyser ut kontrakt på elektroinstallasjon i begge tunneler på E6 Frya-Sjoa i Gudbrandsdalen.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Det skriver Statens vegvesen i enpressemeldingpå sine nettsider.
Kontrakten gjelder installasjoner i Hundorptunnelen i Sør-Fron, som er rundt 4,3 kilometer lang, og Teigkampentunnelen i Nord-Fron, som er rundt 3,7 kilometer.
Kontrakten omfatter, ifølge pressemeldingen, hovedsakelig elektrotekniske installasjoner, veilysanlegg i tunnelene, styrings-, regulerings- og overvåkingsanlegg (SRO) samt trafikkstyringsinstallasjoner for tunnel og tunnelrelaterte installasjoner utenfor tunnelene der også tre kryssområder inngår.
– Det skal til sammen legges omtrent 165 kilometer med kabler i de to tunnelene - kraftkabler, signalkabler, fiberkabler, jordledning, for å nevne noe. Det skal blant annet monteres 3.800 lysarmaturer, 100 nødstasjoner, 119 variable skilt, 54 skiltstyreskap og 4 sentraler for styrings-, regulerings- og overvåkingsanlegg, sier prosjektleder for E6 Frya-Sjoa, Øyvind Moshagen i pressemeldingen.
– Vi regner med at dette er en jobb som passer mange leverandører, både regionale og nasjonale aktører i samarbeid, sier han.
Tunnelene skal åpne for trafikk mot slutten av 2016.
Se utlysningen på doffin.no her.