Doktorstudier viktig for Vegvesenet
Statens vegvesen initierer og finansierer helt eller delvis en rekke doktorstudier.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
- Men vi gjør ikke dette bare for å sikre Statens vegvesen spisskompetanse på utvalgte fagområder, selv om det selvfølgelig er en viktig grunn, sier Tore Hoven.
- Når vi jobber for å få flere til å ta doktorgrader bidrar vi samtidig til rekruttering av vitenskapelig personale ved universitet og høgskoler. Og det er helt nødvendig for å sikre gode og nok undervisningsressurser innen veg- og trafikkfagene i framtida, understreker Hoven, leder av seksjon for virksomhetsutvikling i Vegdirektoratet.
I Vegvesenets forsknings- og utviklingsstrategi er det for øvrig fastslått at etaten skal jobbe for å få til flere doktorgrader i tilknytning til etatsprogrammer.
Under Teknologidagene i Trondheim presenterte fire PhD-kandidater sine arbeider:
* Thomas Levin: Beregning av klimautslipp fra godstransporten
* Anders Gylland: Karakterisering og modellering av brudd i kvikkleire
* Tanu Priya Uteng: Aktivitetsbasert modellering innen reisevaner, med spesielt fokus på eldres reisevaner.
* Ephrem Taddesse: Rutting prediction models using Artificial Neural
Networks – modell for tilstandsutvikling av spor i vegen
Statens vegvesen finansierer i dag to PhD-stipendiater på Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB), 1 på Høyskolen i Nord-Trøndelag og fire på Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). To av de sistnevnte er tilknyttet etatsprogrammer.
Fem tilsatte i Vegdirektoratet jobber for tiden med PhD-studier i arbeidstiden. Siden 2005 har fem Vegvesen-tilsatte disputert ved NTNU, og én ved UMB. I tillegg kommer tre vegvesenfinansierte stipendiater.