Illustrasjonsfoto.
Foreslår å avvikle Vegvesenet og Vegdirektorat
I et representantforslag i Stortinget om videreutvikling av veireformen, foreslår Frp blant annet at Statens vegvesen og Vegdirektoratet erstattes med et nytt forvaltningsorgan for veisektoren.
I representantforslaget, som nå er til behandling i transport- og kommunikasjonskomiteen, skriver Frp-stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Frank Edvard Sve, Morten Stordalen, Marius Arion Nilsen og Tor André Johnsen, at de vil ha mer dynamikk, innovasjon og meningsmangfold inn i flere områder i veisektoren.
Forslagsstillerne mener dagens maktkonsentrasjon i Statens vegvesen er et hinder for dette, og de hevder Vegvesenet sin rolle som veiforvalter ikke har vært vellykket i dagens form.
Frp-politikeren peker også på regjeringens evalueringsrapport vedrørende omorganiseringen av veisektoren som konkluderer med at Nye Veier både har gitt samfunnet mer vei for pengene, og bidratt til å gjøre Statens vegvesen bedre.
«Forslagsstillerne mener at det er behov for strukturelle endringer, da veldig mange oppgaver i veisektoren er delegert til Statens vegvesen som veiforvalter. En slik sterk byråkratisk maktstruktur er uheldig og kan motvirke dynamikk og innovasjon i sektoren. Det som har skjedd på utbyggingssiden etter dannelsen av Nye Veier AS, er et godt eksempel på at konkurranse kan gi ny dynamikk. Stadig økende kostnader og lang utbyggingstid ble snudd til rask sammenhengende utbygging og optimalisering av hovedveiprosjekter hos både Nye Veier AS og Statens vegvesen. Det er målestokkonkurransen om å levere de beste samfunnsmessige løsningene som driver denne dynamikken», skriver Frp-politikerne om bakgrunnen for representantforslaget.
Forslagene
Dette er forslagene som ligger inne i Frps representantforslag om videreutvikling av veireformen:
- Statens vegvesen med Vegdirektoratet avvikles og erstattes av et nytt forvaltningsorgan for veisektoren.
- Samferdselsdepartementet skal ha et større direkte ansvar for forvaltningen av veisektoren.
- Kjøretøytekniske tjenester utføres i større grad i privat sektor for å sikre bedre tilgjengelighet over hele landet.
- Tidligere Statens vegvesens utbyggingsdel skal ha samme rammebetingelser som Nye Veier AS.
- Nye Veier AS likestilles med det nye forvaltningsorganet for veisaker som premissgiver for utvikling av veisektoren.
- Veinormaler og fartsgrensekriterier skal moderniseres slik at de kommer på linje med praksis i Norges naboland.
Større ansvar
Frp mener at Samferdselsdepartementet må ta et større selvstendig ansvar i sektoren og bør overta det som i dag er Vegdirektoratets oppgaver.
Forslagstilleren er også opptatt av at utbyggingsdelen av Statens vegvesen bør skilles ut og få samme rammebetingelser som Nye Veier har.
«Statens vegvesen har i lang tid vært den sentrale premissgiveren for utvikling av veisektoren. Forslagsstillerne vil likebehandle det nye forvaltningsorganet for vei og Nye Veier AS som premissgiver for vei- og kjøretøysektoren. Dette vil kunne gi en større grad av meningsmangfold og innovasjon også i denne delen av veisektoren», står det om bakgrunnen for representantforslaget.
Avventer behandling
Byggeindustrien har spurt Statens vegvesen/Vegdirektoratet om hva de tenker om bakgrunnen for representantforslaget og selve forslagene.
Pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Statens vegvesen svarer i en e-post at de tar dette til orientering, og avventer Stortingets behandling.