Norges arealmessig minste kommune blir midtpunktet for Rogfast, verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel.
Her skal Kvitsøytunnelen drives. Tunnelen skal ikke bare knytte øya opp mot fastlandet, men skal også gi nødvendige angrepspunkter for Rogfast-utbyggingen
En stor steinfylling skal blant annet gi plass til anleggsvei og til slutt en stor rundkjøring for den ferdige Rogfastforbindelsen.
Det graves og sprenges i havgapet.
Mye infrastruktur skal på plass når Rogfast kommer til øya.
Over et tiår med anleggsarbeid venter det lille øysamfundet Kvitsøy.
Byggeleder Sveinung Brude i Statens vegvesen.
Hæhre og Risa er allerede i gang på første del av Rogfast.
Her skal en stor brakkerigg reises for Rogfast-prosjektet. Endre Gudmestad i West Betong er i sving med fundamentet.
Kvitsøy er et værhardt sted, og utbyggerne setter hardt mot hardt i drivingen av Første tunnel i Rogfast.
Slik skal knutepunktet under Kvitsøy bli seende ut. Illustrasjon: Norconsult
Byggeleder Sveinung Brude kunne informere elevene på Kvitsøy skole om prosjektet som kommer til å følge barndommen deres.
HMS-rådgiver Elsie Grete Mæland og lastebilsjåfør Kjell Øyvind Sola i Risa fortalte om synlighet i møte med anleggstrafikk til skolebarna på Kvitsøy. Anleggstrafikk er noe de kommer til å bli godt kjent med.
De 58 barna på Kvitsøy skole fikk møte Vegvesenet og arbeidsfellesskapet Hæhre/Risa for å lære om anleggstrafikk og blindsonene rundt en lastebil. De som ville, fikk også klatre opp i førerhuset for å selv erfare hvor vanskelig det kan være å se barn langs veien.
Elleve år gamle Nichlas Ydstebø kan fortelle at han allerede er vant med maskiner, men i likhet med resten av kvitsøybuene vil han bli langt mer vant i løpet av de kommende årene.
Nabo og maskinfører Knut Magne Nordbø.
Prosjektleder Oddvar Kaarmo for E39 Rogfast.
Kvitsøy-ordfører Stian Giil Bjørsvik.
Kvitsøybuene vil bli godt vant til lyden av salver.
Etter å ha gitt opp jakten på kaninen som har løpt rundt på anleggsområdet gjennom sommeren og høsten, har Hæhre like godt satt opp ny bolig for den firbente naboen.

Her kommer verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel - bli med på første Rogfast-etappe

Omverden er for alvor på vei mot lille Kvitsøy. Når verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel står klar, vil Norges minste kommune plutselig bli det trafikale midtpunktet i Rogaland. Før den tid venter over et tiår med anleggstrafikk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kjære leser!

For å fortsette å lese må du logge inn eller kjøpe et abonnement.

Jeg er ikke abonnent

Bli abonnent

Mange bedrifter har tegnet bedriftsavtale hos oss.
Den løsningen gir alle med e-post inneholdende bedriftens maildomene tilgang.
Lurer du på om din bedrift har en bedriftsløsning?
Send oss en mail, så sjekker vi det ut for deg. Andre spørsmål? Kontakt oss

Powered by Labrador CMS