Den nye bybrua mellom Bragernes og Strømsø, blir et vakkert landemerke for Drammen når den står ferdig til neste høst.
Den nye bybrua mellom Bragernes og Strømsø, blir et vakkert landemerke for Drammen når den står ferdig til neste høst.Illustrasjon: Saaha / Knight Architects

Her kommer Drammens nye landemerke

Selv om arbeidene med den nye bybrua midt i sentrum av Drammen allerede har pågått i to år, er det først denne sommeren at de mest synlige elementene skal monteres. Da kommer stålbuene, som skal bære kjørebanen, på plass.

Publisert Sist oppdatert

Ny bru i Drammen

Lengde: 270 meter

Lengste hovedspenn:
86 meter

Bredde: 19,4 meter

Kjørebanen: Midten av brua får to kjørefelt beregnet for kollektivtransport, totalt sju meter. På hver side er det sykkelbaner, hver 2,2 meter bred. Og ytterst på hver side av brua er det satt av god plass for gående.

Byggemateriale: Stål i tvilling-buer og i V-søyler under dekket på jernbanestasjonen. Betong i brudekket, i de nedre støttene og i fundamentene.

Byggetid: 2022 – 2025

Totalkostnad: 1,622 milliarder kroner inkl. mva.

Hovedentreprenører: PNC Norge og NCC

Byggherrer: Drammen kommune og Bane Nor

– Dette blir en veldig fin bru, som vil prege byens uttrykk i minst hundre år. Den skal inngå i og utgjøre en del av den viktige aksen Bragernes kirke, over byens torg, over elva og over Strømsø torg og videre mot Marienlyst. Bybrua er den viktigste brua for byen vår, en stor, slank og lekker bru. Den er moderne, men gir samtidig assosiasjoner til klassiske bybruer. Prosjektsjef for Drammen kommune Tommy Iversen klarer ikke å legge skjul på stoltheten for byggverket som reiser seg over Drammens-elva, og som han leder arbeidet for.

Iversen forteller at de nå går inn i den travleste tiden under den totalt tre års byggetiden.

Tommy Iversen er prosjektleder for den nye bybrua for byggherren Drammen kommune.
Tommy Iversen er prosjektleder for den nye bybrua for byggherren Drammen kommune.

– Ja, mye skal gjøres denne sommeren. De bærende stålkonstruksjonene skal på plass. De kommer i hovedsak med båt fra Tyskland, og skal heises på plass. Totalt er det snakk om en vekt på stålkonstruksjonene på 1.500 tonn. Før alt stålet er montert på plass, starter støpen av selve bru-plata, som etter planen skal være ferdig i februar/mars, forteller han til Byggeindustrien.

Vanskelig fundamentering

Den mest krevende jobben med bybrua er det som ikke blir synlig når den står ferdig, nemlig fundamenteringen. Prosjektsjefen forteller at de skyldes to forhold; dybden og grunnforholdene.

– Elvebunnen består av store mengder silt, leire og morene, og på det meste måtte vi ned hele 70 meter under elvebunnen for å finne fast fjell. Brua får to hovedfundamenter ute i elva, og det største er forankret med 22 peler som er forankret syv meter inn i fjellgrunnen. Hver pel består av tre hoveddeler, hvor ytterpelen på 813 millimeter, er rammet ned til kote -30 meter. Inni er det boret et foringsrør på 323 millimeter ned til fjell. Inni foringsrøret er det ført ned stålkjernepel med diameter 230 millimeter som festes til fjellet. Til slutt blir det armert og støpt ut mellom ytterpel og foringsrør, forteller Tommy Iversen.

Tre av fem av fundamentene i elva til den gamle brua, skal brukes midlertidig som understøtte mens stålbuene på den nye brua monteres. Den gamle brua, som nå er revet, sto ferdig i 1936, og ble bygget på bare to år. Det var den første stålarmerte brua som var bygget i Norge. Men det viste seg under riving at fundamentene ikke var armerte, og derfor har disse blitt forsterket med boret armering før de kan tas i bruk til støtte under monteringen. Deretter skal også de fjernes helt.

Denne sommeren blir den nye brua mer synlig når ståloverbygget kommer på plass. Den delen av brua som Bane Nor har ansvaret for, og som går over de nye jernbanesporene på Drammen stasjon til venstre i bildet, er kommet lengst.
Denne sommeren blir den nye brua mer synlig når ståloverbygget kommer på plass. Den delen av brua som Bane Nor har ansvaret for, og som går over de nye jernbanesporene på Drammen stasjon til venstre i bildet, er kommet lengst.Jarle Skoglund

To byggherrer

Det var ombyggingen av Drammen stasjon som ga startskuddet til ny Bybru over elva i Drammen sentrum. Bane Nor hadde krav om større høyde mellom kjøreledningen over de nye sporene og brua som krysser over dem, samt at banelegemet måtte heves av hensyn til fremtidig flomnivå. Alternativene kommunen måtte ta stilling til var om man skulle bygge om brua fra 1936 som var moden for omfattende rehabilitering, eller bygge en helt ny. Valget falt som kjent på det siste: et stort økonomisk løft for kommunen, men som for ettertiden nok vil vise seg å være et klokt valg.

Denne midlertidige gangbrua var det første som kom på plass før den gamle betongbrua ble revet. Daglig bruker om lag 10.000 mennesker den mellom Bragernes og Strømsø.
Denne midlertidige gangbrua var det første som kom på plass før den gamle betongbrua ble revet. Daglig bruker om lag 10.000 mennesker den mellom Bragernes og Strømsø.Jarle Skoglund

– Det spesielle med dette prosjektet er at brua har to byggherrer og to entreprenører. Bane Nor er ansvarlig for byggingen av det nye sporområdet på Drammen stasjon, som også omfatter den delen av brua som går over de seks jernbanesporene med tilhørende plattformer, er det NCC som er hovedentreprenør på det oppdraget. Derfor bygges brua bygges i to hoveddeler: En over elva med tre store spenn, og en over jernbanen, med fem mindre spenn, forteller prosjektsjefen.

Står ferdig til neste høst

Her er undervannsstøp unnagjort, før vannet tappes ut og arbeidet med fundamentet kan foregå i tørrdokk.
Her er undervannsstøp unnagjort, før vannet tappes ut og arbeidet med fundamentet kan foregå i tørrdokk.Jarle Skoglund

Det er PNC Norge som har hoved-entreprisen på byggingen av den lengste biten av den nye bybrua i Drammen. Kontrakten er på 859 millioner eksklusive merverdiavgift, og med seg som underentreprenører har de selskaper som Fundamenering AS og Repstad Anlegg AS.

– Selv om oppdelingen av prosjektet på denne måten innebærer noe mer koordinering og samordning mellom partene, har gjennomføringen så langt gått helt fint, sier Tommy Iversen.

Prosjekteringen er ledet av Degree of Freedom og utføres i samarbeid med fageksperter fra Norconsult, Saaha Arkitekter, Knight Architects, AsplanViak og LightBureau.

I byggeperioden har entreprenørene hatt mellom 30 og 60 personer på prosjektet. Drammen kommune har selv en prosjektadministrasjon på fem personer på fulltid, samt noe innleide ressurser på deltid.

Etter planen skal Drammens nye stolthet stå ferdig høsten 2025.

Powered by Labrador CMS