Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Frode Aga
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Vil oppgradere kollektivtilbud for 14 milliarder

Regjeringen vil bruke 14 milliarder kroner på en banesatsing i hovedstadsområdet. De setter også av penger til planleggingen av en ny jernbanetunnel. Men Oslotunnelen blir et langt mer kostbart prosjekt, og oppstart vil ligge langt ut i tid.

Publisert Sist oppdatert

Nå skal det brukes 14 milliarder kroner til oppgradering av kollektivtrafikken i Oslo-området, gjennom det såkalte Oslo-navet. Her inngår en oppgradering av kollektivtilbudet i Oslo med t-bane og jernbane.

– Det er en pakke av ulike tiltak som gjør at vi kan doble frekvensen og få ti minutters avganger på viktige strekninger inn og ut av Oslo. Vi skal øke fra fire til seks tog på lokaltogstrekningen fra Lillestrøm, Ski og Asker inn mot Oslo. Det er en økning på 50 prosent. I tillegg får vi plass til ekstra regiontog til Fredrikstad i rushtiden, samt ekstra innsatstog mellom Drammen-Eidsvoll og Drammen-Lillestrøm, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård under et pressetreff på Oslo S onsdag formiddag.

– Vil komme hele Jernbane-Norge til gode

Ifølge statsråden dreier kollektivsatsingen som kommer i ny Nasjonal transportplane seg spesielt på jernbanen.

Regjeringen har allerede varslet en satsing på fornyelse og vedlikehold på jernbane, og sier de vil lage en pakke som skal redusere forsinkelser i det såkalte Oslo-navet. Det betyr at infrastrukturen skal opprustes i hovedstadsområdet.

Målet er ifølge Nygård å løse transportbehovene i storbyområdene, og særlig inn og ut av Oslo. Men han mener satsingen vil komme hele Jernbane-Norge til gode.

– Det er sånn at veldig mange av de forsinkelsestimene som oppstår, skyldes feil i dette området. Det å få tatt bort de feilene, redusert kontaktledninger som faller ned og feil som skjer med sporvekslere, vil føre til et bedre togtilbud i hele landet, sier Jon-Ivar Nygård.

I første omgang betyr satsingen blant annet bygging av vendespor Asker stasjon, tiltak på Lillestrøm stasjon og Oslo S, samt en påkobling på Østre linje ut til Ski. I tillegg blir det spor-opprydning i Brynsbakken i Oslo.

– Det er sånne grep som gjør at du kan på opp kapasiteten. Og så er det allerede kjøpt inn nye tog som kommer. De har større kapaistet enn de vi har i dag. Alle de grepene til sammen, kan gjøre at vi kan få opp frekvensen betydelig, komme over i 10 minutters avganger og få inn flere folk på togene, sier Nygård.

Oslotunnelen

Regjeringen setter også av penger til å planlegge Oslotunnelen, en ny jernbanetunnel under Oslo. Men Oslotunnelen er det fortsatt mye usikkerhet rundt.

Nygård legger ikke skjul på at det er en langt større investering enn de pengene som går til det såkalte Oslo-navet.

– Ja da, det er en mye, mye større investering, og der legger vi opp til planmidler og oppstart i den siste seksårsperioden, sier Nygård til Byggeindustrien.

– Hvor mye vil et sånt prosjekt koste?

– Det prosjektet er det betydelige volumer på, men fordi vi skal bruke mer planmidler på det, så har vi ikke et eksakt kosntadstall på det prosjektet nå. Det ligger et stykke ut i tid, men alle vet at det må gjøres, sier han og understreker:

– Den må bygges.

– Når blir det da?

– Vi snakker jo om etter denne planperioden. Så da er vi jo brått tolv år ut i tid i hvert fall. Og så skal jo planen rulleres i mellomtiden, så her kan det jo skje endringer.

Ny nasjonal transportplan for perioden 2025–2036 skal legges frem på førstkommende fredag.

Powered by Labrador CMS