I byggegropa mellom Hammersborgtunnelen og Vaterlandtunnelen pågår et av Oslos mest omfattende anleggsprosjekter. Grunnen graves ut for å sikre fremtidens regjeringskvartal.
En borerigg jobber i grunnen for å forberede fundamentene. Presis boring sørger for stabile støttestrukturer.
En maskin fjerner alunskifer, en annen flytter massene. Hver dag fraktes tonnevis ut av sentrum.
200.000 tonn syredannende og radioaktiv berggrunn er tatt ut og sendt til deponi på Langøya, fraktet ut av byen med elektriske lastebiler.
Nye kjørebaner bygges oppå solide betongplater. Til sammen skal prosjektet støpe 40.000 kubikkmeter betong.
Armeringsarbeidet er avgjørende for å sikre stabilitet i tunnelløpene.
Fjellveggene sikres med bolter.
Starten på Hammersborgtunnelen sett utenfra. På innsiden pågår arbeider med vannmeisling og grunnforsterkning, et viktig steg i arbeidet med å senke og terrorsikre tunnelen.
De store armeringsveggene støpes for å forme tunnelens nye konstruksjoner.
Vaterlandstunnelen får en teknisk oppgradering med nytt lys, ventilasjon og vannrensing.
– Akkurat nå har vi rundt 150 arbeidere på anleggsområdet, og vi omsetter for mellom 70 og 100 millioner kroner i måneden, forteller Snorre Olufsen i Statens vegvesen.
Veidekke-lærling Benjamin legger rør for drenering og vann, en del av det enorme logistikkarbeidet.
Byggegropa ligger tett på regjeringskvartalet. Hovedmålet med oppgraderingen er å terrorsikre regjeringsbygninger.
Ring 1 åpner igjen 1. august 2027. Da skal Oslos bybilde være tilbakeført, og regjeringskvartalet sikret for generasjoner fremover.