Direktørene Irene Måsøval i Fornebubanen og Neal Nordahl i Veidekke Anlegg signerer kontrakten. Foto: Veidekke
Direktørene Irene Måsøval i Fornebubanen og Neal Nordahl i Anlegg signerer kontrakten.

Veidekke signerte stor Fornebubanen-kontrakt

Veidekke har tirsdag skrevet kontrakt med Fornebubanen om tunnel- og grunnarbeider på den to kilometer lange strekningen fra Majorstua til Skøyen i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Oppdraget er en utførelsesentreprise med estimert verdi på nær 1,4 milliarder kroner uten merverdiavgift, skriver Veidekke i en pressemelding.

- Vi er stolte over å ha vunnet konkurransen om nok en etappe på Fornebubanen, og vi gleder oss over å kunne videreføre det gode samarbeid vi har fra parsellen mellom Lysaker og Vækerø. Vi setter denne type oppdrag svært høyt der vi får bidra til bærekraftig byutvikling ved å bygge viktig infrastruktur som skal frakte tusenvis av reisende hver eneste dag i lang tid fremover, sier direktør Neal Nordahl i Veidekke Anlegg i meldingen.

Veidekke skal utføre grunnarbeider og drive tunnelen mellom Skøyen stasjon og Volvat. Det inkluderer også en side-/rømningstunnel og et tverrslag på Madserud der massene vil bli kjørt ut. Entreprisen har i seg utfordrende geologi med kritisk injeksjonsarbeid. Tunnelen skal blant annet krysse under Røabanen, Sørkedalsveien og vann- og avløpstunnelen til VEAS.

- Det var tett og jevn konkurranse om denne kontrakten. Tre ulike aktører leverte tilbud. Veidekke var den aktøren som oppnådde den høyeste poengscoren i den grundige evalueringsprosessen. Veidekke scoret høyest på tildelingskriteriene pris, kvalitet og miljø, sier prosjektleder Hanne Elisabeth Wiig i Fornebubanen i samme melding.

Opprigging på Madserud starter rett etter ferien, mens anleggsarbeidene har planlagt oppstart i slutten av august med planlagt ferdigstillelse i første kvartal 2027.

Kontrakten inngår i Veidekkes ordrereserve for andre kvartal.

Powered by Labrador CMS