Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) kan fortelle at 600 millioner kroner skal brukes på veiprosjekter over hele landet.

600 millioner kroner fordeles på veiprosjekter over hele landet

600 millioner kroner er nå fordelt på veier over hele landet, som en del av Stortingets koronakrisepakke.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

Det var tirsdag 31. mars at Stortinget behandlet Prop. 67 S/Innst. 216 S (2019-2020) om Endringer i statsbudsjettet 2020 i møte med virusutbruddet. Et av bevilgningsvedtakene var 600 millioner kroner ekstra til drift og vedlikehold av riksveiene.

– Statens vegvesen har fordelt dette slik at alle deler av landet får midler. Øst får 188 millioner, sør får 78 millioner, vest får 130 millioner, Midt-Norge får 73 millioner, og Nord-Norge får 132 millioner, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) til NRK.

Totalt ble det satt av 900 millioner kroner til samferdsel, hvorav 600 millioner av dette skulle gå til veier. 100 millioner kroner går til ekstra asfalt og 500 millioner kroner til andre viktige vedlikeholdsprosjekter.

I tillegg til ekstra asfalt for 100 millioner kroner kommer følgende tiltak:

- utbedringer av bru, rekkverk og tunneler etter tilstandsvurderinger

- trafikksikkerhetstiltak av sideterreng, fjellsikringer, skogrydding og rekkverk

- etterslepsoppgaver som drenering, støyskjerming, elektro, belysning og rasteplasser

Hensikten med tildelingen er økt aktivitet i bygg og anleggsbransjen og å gjøre noe med vedlikeholdsetterslepet på norsk veier.

Etterslepet er desidert størst i Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Nordland og Troms. Pengene fordeles likevel over hele landet.

– På grunn av koronasituasjonen er det behov for mer aktivitet i hele landet, og derfor har vi valgt å prioritere hele landet. Det er ikke tvil om at det er enkelte regioner som har større utfordringer, og det vil komme flere muligheter for oss til å håndtere de regionene spesielt, sier Hareide.

KS krever nå at også fylkesveiene får et løft framover.

– Denne gangen bestemte Stortinget, og det var vi enige i, at vi gjør dette på riksveinettet for å komme kjapt i gang, og dette har vi samme muligheten til å gjøre på fylkesveinettet, sier Hareide.

Powered by Labrador CMS