Foto: Statens vegvesen

Fire vil drifte riksvegene i Nord-Troms, Alta og Kautokeino for Vegvesenet

Både lokale og nasjonale entreprenører har meldt sin interesse for å drifte riksveger i Nord-Troms, Alta og Kautokeino. Alta-firmaet Anlegg Nord AS leverte det laveste tilbudet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kontrakten vil gjelde fra 1. september 2022 og fem år framover, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen.

Den omfatter 537 kilometer veg gjennom Storfjord, Kåfjord, Nordreisa og Kvænangen i Nord-Troms, og fram til bommen mot Sennalandet øst for Alta i Finnmark. I tillegg kommer E45 fra Alta gjennom Kautokeino til riksgrensen mot Finland. 55 av kilometerne er gang- og sykkelveg.

– Både lokale og nasjonale entreprenører har levert tilbud. Vi er godt fornøyde med konkurransen, sier byggeleder Karl Marin Eriksen i Statens vegvesen i meldingen.

  • Anlegg Nord AS med tilbudssum på 468.203.495 kroner
  • Veidekke Industri AS med tilbudssum på 560.579.700 kroner
  • Presis Vegdrift AS med tilbudssum på 581.922.560 kroner
  • Mesta AS med tilbudssum på 730.658.470 kroner

Kontrakten kan forlenges med inntil tre nye år dersom partene blir enige om det. I tillegg har Statens vegvesen opsjon på ytterligere ett år.

– Nå skal vi gjennomgå og kontrollregne på tilbudene. Vi tar sikte på å undertegne kontrakt i april, sier Eriksen.

Vinneren av anbudet får ansvar for helårlig løpende drift og vedlikehold av vegene.

– Dette er en interessant kontrakt med varierte utfordringer – fra bytrafikk i Alta til høyfjellsproblematikk over Kvænangsfjellet. Vegstandarden varierer også fra ny høystandardveg på E6 vest for Alta til krevende partier som E6 Olderdalen-Langslett og Kløfta på E45. På selve Kvænangsfjellet blir det store endringer i løpet av perioden, når deler av strekningen blir lagt i tunneler, sier Eriksen i meldingen.

Powered by Labrador CMS