Bane Nor bygger dobbeltspor gjennom Stange kommune, fra Kleverud i sør til Åkersvika i nord. Prosjektet er foreløpig estimert å stå for arealbeslag av myr på 40 til 45 dekar, og er ett av rundt 20 prosjekter statlige byggherrer har som vil medføre nedbygging av rundt 1.000 dekar myr.Foto: Bane Nor
Vil stanse samferdselsprosjekter som tar myr: – Horrible tall
Regjeringen må trekke i nødbremsen for utbyggingsprosjekter som medfører nedbygging av myr, mener Sosialistisk Venstreparti. Rødt vil sette milliardutbygginger i bero.
Torsdag i forrige uke skrev Byggeindustrien at Statens Vegvesen, Nye Veier og Bane Nor har planer om å bygge ned rundt 1.000 dekar myr til sammen.
Annonse
– Dette er helt horrible tall.
Det sier stortingsrepresentant for Sosialistisk Venstreparti (SV), Lars Haltbrekken.
– Staten burde være i front for å ta vare på myra, ikke i front for å bygge den ned. All denne utbyggingen vil ødelegge enorme naturverdier, og føre til svære utslipp av klimagasser. Dette viser hvor alvorlig det er at regjeringen fortsatt ikke har fått på plass et forbud mot nedbygging av myr, slik vi har fått gjennomslag for, sier Haltbrekken til Byggeindustrien.
Nå må klima- og miljøministeren gripe inn ovenfor samferdselsministeren, og be han sørge for at disse prosjektene legges om der det er mulig slik at vi kan få spart mest mulig myr, mener SV-politikeren.
– Samtidig må klima- og miljøministeren be alle andre ministre som har utbyggingsprosjekter om å kartlegge hvor mye myr som risikerer å bli bygget ned. Dernest må den samme beskjed om å trekke i nødbremsen gå til dem. Vi er nå vitne til at store myrområder ødelegges, mens regjeringen tvinner tommeltotter, forteller Haltbrekken.
Andre nestleder for energi- og miljøkomiteen på Stortinget og i partiet Rødt, Sofie Marhaug, mener dette er varsko for naturen.
– Å bygge ned myren er dårlig både for klima og natur. Det erkjenner også Stortinget, forteller Marhaug til Byggeindustrien.
Hun peker på at Rødt har vært for et forbud mot nedbygging av myr.
– Dette skulle egentlig komme i 2023, men lar vente på seg. Det haster å gjøre noe. Vi kan ikke ha det slik at mens politikerne på Stortinget vil stanse nedbyggingen av myr, så skal statens egne institusjoner gjøre enorme innhogg i den verdifulle myren vår. Disse planene må settes i bero i påvente av forbudet Stortinget har bestilt, understreker Marhaug.
– Alene hjemme-fest
– Dette er veldig illustrerende for regjeringens politikk, sier Arild Hermstad, partileder i Miljøpartiet De Grønne (MDG) til Byggeindustrien.
– Mens klimaministeren snakker om viktigheten av natur og intakte myrer, så er det full alene hjemme-fest i samferdselsdepartementets transportetater, mener Hermstad.
Å ødelegge myr gir enorme klimagassutslipp, truer arter som allerede er på rødlista og raserer folks nærnatur, ifølge Hermstad.
– Regjeringen er som Albert Åberg, som alltid «skal bare» bygge én vei til. Det som er trist er at alle disse ødeleggelsene er helt unødvendige. Det er mulig å bygge et effektivt, trygt transportsystem som møter folks behov og kutter kraftig i raseringen av naturen vår, slik MDG har vist i vår nasjonale transportplan. Der reduserer vi tap av natur med rundt 75 prosent sammenlignet med regjeringens politikk, påpeker Hermstad.
– Holder ikke å utsette
Stortingsrepresentant for Venstre, Ola Elvestuen, mener det er svært alvorlig at det stadig planlegges for å bygge ned mer myr.
– Regjeringen må raskt få på plass et forbud mot nedbygging av myr slik Miljødirektoratet har foreslått, og må komme med tiltak for å kutte utslipp fra arealbruk i tråd med forpliktelsene i klimaavtalen med EU og for å oppfylle naturavtalen fra Montreal, sier Elvestuen til Byggeindustrien.
Myr spiller en kritisk rolle både som karbonlager og for å bevare biologisk mangfold, påpeker Elvestuen.
– Det holder ikke lenger å utsette eller bruke halvhjertede løsninger som fortsetter å ødelegge natur, forteller mener Elvestuen.
– Miljø er en viktig brikke å avklare
Marius Arion Nilsen, stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet (FrP),mener eksisterende regelverk og praksis allerede ivaretar klima- og miljøinteresser i statlige byggeprosjekter.
– Vekting av miljøspørsmål gjennomføres tidlig og er en viktig brikke å avklare frem mot eventuell realisering av prosjekter. Fremskrittspartiet ser ikke behovet for verken å løsne opp eller stramme til vedrørende denne praksisen, sier Nilsen til Byggeindustrien.
Norge må også utvikles, og effektiv samferdsel og trafikkavvikling øker trafikksikkerheten, produktiviteten, samt reduserer klima- og miljøbelastningen, ifølge Nilsen.
– I listene over prosjekter finner man viktige samferdselsprosjekter som vil spille en rolle i samfunnsutviklingen av disse områdene, mener Nilsen.
– Prioritert tiltak for å redusere negative konsekvenser på naturen
Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Cecilie Knibe Kroglund (Ap), sier tap av natur er en like stor trussel mot menneskers livsgrunnlag som klimaendringene, og viser til FNs naturpanel.
– Regjeringen har derfor prioritert flere tiltak for å redusere omfanget av negative konsekvenser på naturen når vår transportinfrastruktur skal moderniseres. Høsten 2023 ble det fastsatt en ny veinormal. Den nye normalen åpner for å bygge to-/trefeltsveier på strekninger med høyere trafikk enn den gamle normalen, som krevde firefeltsvei, skriver Kroglund i en e-post til Byggeindustrien.
Endringene kan gi redusert bruk av areal ved nye veiprosjekter gjennom smalere korridorer, mykere linjeføring og mer gjenbruk av vei, ifølge henne.
– Endringene gjør det også enklere å unngå verneområder og spesielt viktige arealer eller naturtyper, blant annet myr. En av de viktigste prioriteringene i Nasjonal transportplan 2025-2036, som regjeringen la frem i vår, er en større satsing på vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen, skriver Kroglund.
Hovedstrategien går ut på å ta bedre vare på det vi har, utbedre der vi kan og bygge nytt der vi må, skriver Kroglund videre.
– Dette er en tilnærming som vil redusere både naturinngrep og klimagassutslipp. Da den nye transportplanen ble behandlet på Stortinget før sommeren, var mitt inntrykk at det var relativt bred enighet om en slik tilnærming, skriver Kroglund.
Byggeindustrien har ikke lykkes med å få en kommentar fra Høyre og Krf.