NHO vil forsere veiprosjekter i nord
NHO prioriterer veiprosjekter og små direkte tilskudd til bedrifter når regjeringen ber om råd for hvordan de skal fordele 1,6 milliarder kroner i nord.
På samme dag som den nye differensierte arbeidsgiveravgiften trer i kraft, møter moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H) og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) nordnorsk næringsliv og politikere i Tromsø.
Innspill
De vil ha innspill på hvor 1,6 milliarder kroner i såkalt kompenserende tiltak skal fordeles de neste fire årene. Midlene skal kompensere for økningen i arbeidsgiveravgiften som slår spesielt hardt ut i Nord-Norge der enkelte sektorer kan gå fra null i arbeidsgiveravgift til full sats.
– Vi er klare på at enkelte mindre veiprosjekter som ikke nådde helt opp i Nasjonal Transportplan nå må forseres. Det er mye E6 vi snakker om, og veier som er viktige for utkantbedrifter og som er i så dårlig stand at de kalles fiskekassedrepere, sier regiondirektør Trond Skotvold i NHO Troms og Svalbard, til NTB.
Direkte støtte
Han understreker at slike tiltak vil avhjelpe, men ikke være like treffsikre som direkte støtte til bedrifter som nå opplever økte kostnader i form av høyere arbeidsgiveravgift. Transportnæringen er en av sektorene som også direkte må tilgodesees, ifølge regiondirektøren. Finans, forsikring og selskaper som har hovedkontor må også betale full avgift fra tirsdag.
– Vi mener fremdeles at regjeringen må arbeide for direkte bedriftsrettede tiltak som går på bunnlinjen. Spesielt de store transportørene med 30-40 ansatte som sliter nå. Vi kjenner til transportører som inngikk kontrakter i januar, men som nå vurderer å slå seg konkurs, sier Skotvold.
Den direkte, såkalte bagatellmessige støtten, vil bare komme de mindre bedriftene til gode.
Raskt og ubyråkratisk
Kollega Ivar Kristiansen i NHO Nordland sier de ønsker å komme raskt i gang med prosjektene på en rask og ubyråkratisk måte.
– Vi ønsker penger inn der de kommer kjappest og best til anvendelse. Dette er midler som kommer i tillegg til prosjekter som er prioritert i Nasjonal Transportplan og de årlige budsjettpengene. Vi i Nordland ønsker tiltak som er tverrsektorielle. Det første året vil vi tro at bagatellmessig støtte utgjør hoveddelen, men etter hvert vil infrastrukturtiltak få en større og større andel, sier Kristiansen til NTB.
Føringen fra regjeringen er at alle de tre nordlige fylkene skal tilgodesees, og at de treffer næringene som blir berørt. Ingen enkeltprosjekt må koste over 500 millioner kroner.