Utenriksminister Børge Brende, statsminister Erna Solberg og næringsminister Monica Mæland spaserer på The Bund i Shanghai. Solberg var på offisielt besøk til Kina i april der gjenopptakelse av politisk og økonomisk samarbeid med Kina var hovedformålet med besøket.Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Etter regjeringens Kina-besøk i vår har Kinas største entreprenør vært i flere møter med Vegvesenet og Nye veier
Under statsbesøket i Kina i april møtte statsministeren og næringsministeren representanter fra Kinas største entreprenør CCCC. I sommer har kineserne vært på norsk rundreise og i flere møter hos Statens vegvesen og Nye Veier.
Den statseide kinesiske entreprenøren China Communications Constructions Company (CCCC) legger ikke skjul på at norske milliardprosjekter som Ferjefri E39 og OPS-oppdraget Sotrasambandet frister.
De siste månedene har de vært i møter med de statlige byggherrene Statens vegvesen og Nye Veier for å skaffe seg kunnskap om kommende milliardprosjekter.
Den første kontakten mellom Statens vegvesen og Kinas største entreprenørselskap skal – etter det Byggeindustrien får opplyst – ha gått via Nærings- og fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet.
Møte i Shanghai
Ifølge Statens vegvesens egen informasjonskanal Vegnett.no, skal statsminister Erna Solberg ha møtt entreprenøren under sitt offisielle Kina-besøk allerede i april.
Gjenopptakelse av politisk og økonomisk samarbeid med Kina var hovedformålet med besøket der både statsministeren, næringsminister Monica Mæland og utenriksminister Børge Brende deltok.
På Vegnett skriver Vegvesenet om det CCCC selv beskriver som et «positivt møte» i Shanghai mellom entreprenøren og den norske statsministeren.
«I møte med den norske statsministeren uttrykte de kinesiske entreprenørene blant annet stor interesse for Ferjefri E39-prosjektet. Kineserne forteller de opplevde møtet som svært positivt og i juni var en gruppe fra CCCC på besøk hos Vegvesenet for å lære om virksomheten og planlagte prosjekter», skriver Vegvesenets informasjonskanal.
Avviser eget møte
Statsministerens kontor og kommunikasjonssjef Trude Måseide avviser overfor Byggeindustrien at det har vært et eget møte i Shanghai mellom statsministeren og den kinesiske entreprenøren, og mener kineserne viser til en større mottakelse etter en næringskonferanse der Erna Solberg og næringsminister Monica Mæland møtte en rekke kinesiske bedrifter.
Til sammen 400 personer, blant andre representanter fra CCCC, skal ha vært til stede på mottakelsen som ble arrangert i samarbeid med Innovasjon Norge.
SMK viser til Nærings- og fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet for ytterligere kommentarer til saken.
Samferdselsministeren visste ikke om besøket
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) avviser at det ligger et politisk press eller initiativ bak CCCCs besøk hos Statens vegvesen og Nye Veier.
- Jeg er blitt fortalt at selskapet hilste kort på statsministeren under en større mottakelse i Kina, og at de uavhengig av dette uansett hadde tenkt seg til Norge fordi de har ønsket å se hva som skjer her og få til et møte med Vegvesenet. Dette er ikke det samme som da Marit Arnstad under forrige regjering dro til Tyskland for å hente utenlandske entreprenører til Norge, sier Ketil Solvik-Olsen til Byggeindustrien.
Statsråden legger til at han ikke visste at Kinas største entreprenør har vært i Norge to ganger i sommer.
Han mener også det er tilfeldig at norgesbesøkene til CCCC skjer så tett opp til regjeringens Kina-besøk.
- Når det er sagt, så er det ikke noe galt i at de har vært her. Av og til har vi noe å lære fra utenlandske aktører, selv om min overordnede holdning er at vi skal skape og bygge opp verdier i Norge, sier Solvik-Olsen.
To ganger i Norge
Uavhengig av om statsministerens møte var med entreprenøren alene, eller av det uformelle slaget på en mottakelse, så har det kinesiske entreprenørselskapet fått et godt inntrykk av Norge og mulighetene i det norske anleggsmarkedet under regjeringens Kina-besøk i Shanghai:
Etter statsbesøket har CCCC møtt Vegvesenet to ganger – i juni og senest nå mandag 7. august – for å lære mer om det norske markedet og for å få informasjon om kommende prosjekter.
Under det første norgesbesøket var de ifølge Vegnett.no også på en to dager lang rundreise på Vestlandet med omvisning i Ryfast og Eiganestunnelen, samt at de fikk se Hardangerbrua og Nordhordlandsbrua. Ønskelisten til kineserne skal i utgangspunktet ha vært langt mer omfattende, men ble ifølge Vegvesenet skalert kraftig ned.
CCCC har også vært i Kristiansand i møte med representanter fra statens nye veiselskap Nye Veier.
Tok CCCC med på rundreise på Vestlandet
CCCCs norgesinteresse blir tatt på alvor av Statens vegvesen.
I mandagens møte med Vegvesenet var tre representanter fra ledelsen – fungerende vegdirektør Jane Bordal, prosjektleder for Ferjefri E39 Kjersti Kvalheim Dunham og brudirektør Børre Stensvold – til stede.
Også CCCC stilte med et topptungt mannskap. De hadde blant annet med seg Wang Jingchun, lederen for CCCCs internasjonale virksomhet, i spissen av delegasjonen på til sammen åtte personer. I tillegg var lederen for selskapets europeiske virksomhet representert i møtet som varte i 1,5 time.
– Skjer fra tid til annen
Fungerende vegdirektør Jane Bordal sier til Byggeindustrien at hun antar at møtet med statsministeren og næringsministeren i april har vært en av årsakene til at de er blitt kontaktet av CCCC.
– Vi ble kontaktet da delegasjonen valgte å komme til Norge. Vi sa ja til å møte dem, og så ga vi dem en standardpresentasjon om oss, konkurransesystemet og våre prosjekter, sier Jane Bordal.
– Er det vanlig at dere blir kontaktet av utenlandske entreprenører for å holde egne presentasjoner?
– Fra tid til annen så har vi noen sånne møter for entreprenører som er interesserte i det norske markedet. Da har vi i prinsippet gitt dem standardpresentasjoner, sier Bordal.
– Er dere instruert fra politisk hold om å holde presentasjonene for CCCC?
– Nei, jeg vil ikke si vi har fått instruksjoner om det, men den første kontakten gikk via Nærings- og fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet. Henvendelsen kom fra embedsverket. Når CCCC melder sin ankomst til Norge og er interessert i snakke med oss, så synes vi det er greit å holde en presentasjon med det som er åpen informasjon i markedet, sier Bordal.
– Hvor mange sånne møter har dere i løpet av et år?
– Det er ikke veldig mange. I fjor høst hadde vi et spansk entreprenørfirma på besøk.
– Og nå har dere allerede hatt to møter med CCCC?
– Ja, de har vært her to ganger. De kom først rett før sommerferien, men da var det mer for lære om E39-prosjektet, så kom de til et mer formelt møte med oss som vi gjennomførte i går, sier hun.
– Er CCCC en interessant aktør for Vegvesenet?
– Det er interessant at vi får oppmerksomhet av store aktører, for all del, og det er viktig at vi har god konkurranse i markedet. Og så er hyggelig å høre at vi har interessante prosjekter. Men dette skal konkurranseutsettes og avgjøres på akkurat samme måte som andre konkurranser, understreker Bordal.
Nye Veier møtte CCCC før sommerferien
Direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier, Bjørn Børseth, bekrefter overfor Byggeindsutrien at også de har hatt møte med den kinesiske entreprenøren.
Det var ifølge Børseth den kinesiske entreprenøren selv som tok initiativ til et møte på Tangen i Kristiansand.
– Det stemmer at vi møtte dem 9. juni. De møtte personer fra E39-prosjektet, samt representanter fra avdelingene kontrakt og anskaffelse og teknologi og utbygging. De fortalte også litt om seg selv. Det er stort sett ikke mer enn det som skjer på slike møter, sier Bjørn Børseth.
Ikke uvanlig
Han sier det er flere entreprenører, både norske og utenlandske, som med jevne mellomrom ber om egne møter med Nye Veier.
– De vil gjerne snakke med oss fordi vi er et nytt selskap, og det sier vi er greit så lenge det er generelt. Aller helst ønsker vi å dele denne type informasjon på de åpne leverandørtreffene våre, men så lenge det ikke er i konflikt med pågående konkurranser, så har vi stort sett imøtekommet ønsker om møter. Det har vi gjort både for å skape interesse, men også av høflighetsgrunner, sier Børseth.
Vil lære med «mindre» 9,5 milliardersprosjekt
Ifølge vegnett.no er det Ferjefri E39 og OPS-kontrakten på Sotrasambandet som peker seg ut som de mest interessante prosjektene for CCCC i Norge.
– I Norge ønsker vi å starte i det små, med mindre prosjekter, sier Wang Jingchun fra CCCC til vegnett.no og forklarer det med at det kan være en bra måte å starte med «mindre» prosjekter og gjennom dem lære mer om Norge og norsk infrastrukturbygging.
– Sotrasambandet kan være interessant for oss siden vi ønsker å starte med mindre prosjekter i Norge, kunne Zhao Hangyu, European Business Director for CCCC fortelle.
OPS-prosjektet Sotrasambandet, som av kineserne betegnes som et mindre prosjekt, har en verdi på 9,5 milliarder kroner.