Fungerende fylkesordfører Pål Kårbø (f.v.) i Hordaland fylkeskommune, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og og byråd Anna Elisa Tryti i Bergen kommune.

Signerte Norges første byvekstavtale

Bergen skal ifølge Norges første byvekstavtale bli grønnere - med Bybane og god tilrettelegging for sykling og gåing.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

- Byvekstavtalen vil styrke samordningen av areal- og transportpolitikken i Bergen, og den er et viktig virkemiddel for å nå målet om at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Han signerte fredag avtalen på vegne av staten sammen med kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner. For Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune signerte fungerende fylkesordfører Pål Kårbø og byråd Anna Elisa Tryti.

- Byene våre vokser og vi har ambisiøse mål for å redusere klimagassutslipp i årene fremover. Da må staten og kommunen samarbeide om å planlegge hvor vi bor, hvor vi jobber og hvordan vi skal reise, så dette både blir enkelt og klimavennlig, sier Sanner.

Bergen er det første byområdet som inngår byvekstavtale etter at regjeringen i 2016 besluttet å samordne bymiljøavtalene og byutviklingsavtalene.

Byvekstavtalen gjelder for perioden 2017-2023 og er forhandlet frem av staten (ved Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet), Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune. En ny bypakke for Bergen inngår i byvekstavtalen.

- Forhandlingspartene har gjort en viktig og god innsats, og avtalen vil bety mye for Bergen. Staten vil blant annet dekke halvparten av kostnadene for den nye Bybanen, som vil øke kapasiteten i kollektivtransportsystemet og gi bedre mobilitet for alle. Vi vil også bidra med nærmere 3 milliarder kroner til andre tiltak som gjør Bergen til en grønnere by, sier Solvik-Olsen.

Powered by Labrador CMS