Nytt togbygg på Brynseng stasjon. Illustrasjon: Pir II / Cowi
Ny konkurranse på detaljprosjekteringen på Østensjøbanen
En ny konkurranse på detaljprosjekteringen av oppgraderingen mellom Hellerud og Etterstad lyses ut i disse dager.
Sporveien skriver i en pressemelding at de basert på tilbakemeldinger fra markedet har justert konkurransen slik at den er bedre tilpasset en travel rådgiverbransje.
Østensjøbanen skal oppgraderes, noe som i tillegg til nye skinner omfatter to nye bruer og ny tunnel. Prosjektet omfatter også fornyelsen av Brynseng stasjon, alt det gamle skal rives til fordel for nye plattformer, nytt torg og et lokk for det fremtidige torgbygget.
I forbindelse med prosjektet lyser Sporveien ut to konkurranser, en som gjelder detaljprosjekteringen av oppgraderingen av Østensjøbanen, og en mindre kontrakt som gjelder detaljprosjektering av midlertidig sporforbindelse.
Viktig for Sporveien å lytte til markedet
Sporveien opplever at aktiviteten i markedet er høy, noe som er svært positivt for byggebransjen, men dette fører til at mange rådgivere mangler kapasitet. Derfor har man i Østensjøbanen prosjektet besluttet at detaljprosjekteringen av Etterstad-Hellerud blir en egen kontrakt, og frikobles dermed fra den eksisterende rammeavtalen på prosjektering.
- Vi ønsker en leverandør på alle fag, men grunnet utfordringer med kapasitet i markedet åpner vi for at flere leverandører kan inngå samarbeid, eventuelt levere kvalifikasjonssøknad på deler av prosjekteringen, sier prosjektleder i Sporveien Zeeshan Sheikh i meldingen.
For å imøtekomme tilbakemeldinger fra markedet åpner Sporveien i tillegg for at prosjekterende rådgiver kan benytte andre språk internt i sin prosjektgjennomføring, men leveranser og kommunikasjons med Sporveien må være på norsk.
- Vi har lagt ut konkurransen på TransQ, noe som betyr at alle leverandører kan delta i konkurransen, ikke bare de Sporveien har rammeavtale med, sier Sheikh.
Fristen for prekvalifisering er 9. november 2018, og tilbudsfrist er satt til 1. februar 2019.
Detaljprosjektering av sporforbindelse
Sporveien planlegger å legge inn en midlertidig sporforbindelse i påsken 2020. Dette er en viktig aktivitet for fremdriften i prosjektet. Med bakgrunn i dette gjennomfører Sporveien en egen konkurranse for detaljprosjektering og konkurransegrunnlag for den midlertidige sporforbindelsen.
Forberedende arbeider utsettes fra 2019 til 2020, etter at den midlertidige sporforbindelsen er etablert.
- Til gjengjeld planlegger vi å utføre mer under forberedende arbeider, for eksempel rivning av spor, Bryn bru, omlegging av VA og deler av rivearbeidene på Brynseng stasjon, sier Sheikh.