Foran et stort publikum kunne Arnstein Repstad, styreleder i MEF, ønske velkommen til Arctic Entrepreneur på The Qube på Gardermoen. Totalt forventer MEF at et stort antall personer deltar på arrangementet som går over tre dager.
Det var i utgangspunktet samferdselsminister Jon Georg Dale som var tiltenkt rollen med å ønske velkommen til arrangementet på Gardermoen, men med den pågående regjeringskrisen måtte han ikke uventet melde avbud.
Annonse
Repstad, som til daglig styrer Repstad Anlegg, var likevel meget godt fornøyd med at statsminister Erna Solberg skal delta på Arctic Entrepreneur i år.
- Også i fjor var det regjeringskrise i forbindelse med arrangementet. Vi har full forståelse for at dette vil medføre justeringer på årets arrangement. Det var flere statsråder påmeldt årets samling, og vi er derfor meget glade for at statsministeren er med på dagens program, sier Repstad. Han kunne også fortelle at statsråd Jan Tore Sanner vil delta onsdag for å dele ut lærlingeprisen.
I utgangspunktet skulle både statsminister, samferdselsminister, samfunnssikkerhetsminister og kunnskapsminister stille på samme arrangement. Både Repstad og administrerende direktør Julie Brodtkorb i MEF sier at det at regjeringen ønsket å stille så tungt også viser bransjens og arrangementets tyngde.
Julie Brodtkorb mener det er bransjens viktige betydning som er årsaken til at Arctic Entrepreneur nå tiltrekker seg så mange topper.
– Jeg mener vi som bransje har klart å dra opp hvor viktig vi er sysselsettingsmessig. Vi snakker om bedrifter som skaper tusenvis av distriktsarbeidsplasser, som ikke får subsidier, men som går med overskudd. I tillegg har bransjen jobbet mye med å bevisstgjøre politikere hvor mye vi gjør i samfunnet for at det skal gå rundt. Det er ikke bare veibygging entreprenørene driver med. Går det for eksempel et ras, så er det ofte lokale maskinentreprenører som er tidlig på plass for å rydde opp, sier Brodtkorb.
Den nye vegdirektøren Ingrid Dahl Hovland har også takket ja til å komme til Arctic Entrepreneur.
– Jeg tror det er mange som har høye forventinger til Ingrid Dahl Hovland, og som gleder seg til å høre hvilke vyer hun har for Statens vegvesen. Budskapet fra vegdirektøren blir ekstra viktig på grunn av usikkerheten entreprenørene opplever rundt omorganiseringen av Statens vegvesen og overføringen av veioppgaver til fylkeskommunene, sier Brodtkorb.
MEF har i dialog med medlemsbedriftene endret litt på programoppsettet for årets Arctic Entrepreneur. Deler av programmet er mer spisset enn tidligere.
– Målet er at programmet skal gi faglig påfyll til hele anleggsbransjen, enten du er daglig leder for en entreprenør, maskinfører, om du representerer oppdragsgiver, eller om du generelt er interessert i anleggsbransjen, sier Brodtkorb.
I desember uttrykte Brodtkorb stor bekymring for at igangsettelsen av planlagte prosjekter vil stoppe opp som en følge av overføringen av veioppgaver fra Statens vegvesen til fylkeskommunene. Dette er en sak som garantert vil få mye oppmerksomhet under konferansen, og ifølge Brodtkorb er dette den store snakkisen blant medlemsbedriftene-
– I november gjennomførte vi en undersøkelse blant våre medlemsbedrifter som viser et klart stemningsskifte sammenlignet med undersøkelse gjort samme tid i fjor. I den foregående undersøkelsen var entreprenørene veldig positive med tanke på fremtidig oppdragsmengde og nyansettelser. Nå er stemningen en helt annen, og det varsles om permitteringer over hele landet. Det mener vi har mye med omorganiseringen å gjøre, og dette bør bekymre både samferdselsministeren og kommunalministeren, sa Brodtkorb til Byggeindustrien i desember.
Lønnsomhetene i bransjen
MEF-sjefen kommer også inn på lønnsomheten i bransjen som et tema medlemsbedriftene er svært opptatt av. Brodtkorb synes det er vanskelig å forstå at marginene skal være så presset i et marked med rekordhøye investeringer.
– Hvordan henger dette sammen? Det investeres rekordmye i samferdselsprosjekter, men vi har en entreprenørbransje nesten uten marginer. Hvor blir pengene av? spør Brodtkorb
MEF-sjefen påpeker at det fortsatt er de mindre entreprenørene med opptil 15 ansatte som driver mest lønnsomt.
– Det kan være et tegn på at vi er dårlige til å utnytte stordriftsfordeler. Når man bikker 15 ansatte, blir det også andre behov for blant annet administrativ stab. Store selskaper i andre bransjer klarer å drive mer lønnsømt, så dette med lønnsomhet er et tema vi må se mer på, sier Brodtkorb.
Disse poengene ble også dratt frem av Repstad under åpningssekvensen, og han la til at han håper disse momentene vil bli dratt frem og diskutert i løpet av tre dagene arrangementet pågår.