Lars Aksnes, direktør for styrings- og strategistaben i Vegdirektoratet
Vegvesenet: – Hovedutfordringen er manglendekompetanse
Lars Aksnes, direktør for styrings- og strategistaben i Vegdirektoratet, mener stor utskifting av personell og manglende kompetanse hos både Statens vegvesen og entreprenørene er en utfordring i forhold til å gjennomføre kontraktene på en mest mulig ensartet måte.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Riksrevisjonen la tirsdag fram sin rapport for regnskapene fra til sammen 240 departementer og virksomheter. I rapporten fastslår Riksrevisjonen at Statens vegvesen er for lite systematisk og har ulik oppfølging av private entreprenører som drifter det norske veinettet
Lars Aksnes, direktør for styrings- og strategistaben i Vegdirektoratet, mener Riksrevisjonens arbeid og rapport er viktig for arbeidet med å forbedre forvaltningen av etatens ansvarsområde. Han sier de nå skal lese rapporten nøye og bruke den aktivt i det videre arbeidet.
- Vi arbeider for at våre kontraktsbestemmelser, retningslinjer og systemer for oppfølging av driftskontrakter skal være så gode som mulig. Det blir lagt ned en stor innsats i arbeidet med å revidere og forbedre disse. For målgruppen med ansvar for driftskontrakter blir det gjennomført opplæring og kompetanstester. Det foreligger et grunnlag for å gjennomføre kontraktene på en mest mulig ensartet måte, sier Aksnes.
Han mener at hovedutfordringene med å få dette til, er stor utskifting av personell og manglende kompetanse hos både Statens vegvesen og entreprenørene.
- Resultatet blir redusert gjennomføringsevne hos byggherren så vel som hos entreprenørene. For å få et løft for eget personell vil Statens vegvesen styrke arbeidet med opplæring, og dette omfatter flere kontraktstyper og flere målgrupper enn de som har ansvar som byggeledere og kontrollører for driftskontrakter, sier Aksnes.