AF Ghella er i gang med byggingen av rentvannstunnelen på vegne av Vann- og avløpsetaten i Oslo. Siden oppstarten i desember har tunnelboremaskinen (TBM) boret 440 meter, ifølge etaten. Entreprenøren har også sprengt 4,8 kilometer av totalt sju kilometer for adkomsttunnelene.
7. mars skrev Byggeindustrien at byråd Marit Vea (V) har sendt et notat til bystyret med varsel om at det nye undersjordiske renseanlegget på Huseby blir betydelig dyrere enn antatt.
Annonse
Det er AF Ghella som skal bygge det samlede distribusjonssystemet for drikkevann fra Huseby til Stubberud, og fra Oset til sentrum. I tillegg skal det bygges nye bassenger for drikkevann på Haugerud. Totalt skal det bygges cirka elleve kilometer tunnel med tunnelboremaskin (TBM), og syv kilometer tunnel med boring og sprengning.
I desember i fjor trykte byråd for miljø og samferdsel, Marit Kristine Vea, på startknappen til den 210 meter lange tunnelboremaskinen. Med en vekt på 1.350 tonn, og en diameter på sju meter, skal TBM-en sikre hovedledningen for drikkevann i Oslos fremtidige vannforsyning.
Prosjektets kommunikasjonsleder, Gro Haldis Elden i Vann- og avløpsetaten, sier TBM-ens fremdrift er som planlagt.
– Tunnelboremaskinen som borer mellom Stubberud og Huseby startet så vidt opp i desember. Den har til nå boret 440 meter, hovedsakelig gjennom Ekebergforkastningen, sier Elden til Byggeindustrien.
Nå pågår montering av de bakerste seksjonene av tunnelboremaskinen inkludert ferdigstillelse av transportbåndet, ifølge Elden.
– Maskinen er 210 meter lang, og derfor kan ikke alle seksjonene monteres samtidig i den underjordiske monteringshallen, påpeker hun.
Videre forteller Elden at den totale lengden på transportbåndet vil bli cirka 12.000 meter når tunnelen er ferdig.
– Båndet skjøtes på etter hvert som tunnelen drives framover. Tunnelen har et volum på cirka 425.000 fastkubikkmeter, tilsvarende cirka 1,2 millioner tonn, påpeker hun.
Parallelt med tunnelboringen fortsetter sprengningsarbeidet av adkomsttunneler og haller, ifølge Elden, med utgangspunkt fra Stubberud på Alnabru.
– Dette arbeidet har pågått siden våren 2022. Om lag tre fjerdedeler av hallene er nå ferdig sprengt ut, det vil si 165.000 av 220.000 fastkubikkmeter. Av totalt sju kilometer sprengt tunnel gjenstår det nå om lag 2,2 kilometer, opplyser kommunikasjonslederen.
Hovedutfordringene er vurdert å være passeringen av Ekebergforkastningen som etaten straks er igjennom, forteller Elden, og god forinjeksjon for å unngå skader på eiendom og infrastruktur generelt langs traseen.
– Ekebergforkastningen er en krevende regional forkastningssone, hvor berget er sterkt oppknust og har høy vannledningsevne. Vi har utført ekstra forundersøkelser, og gjør hyppige sonderboringer foran tunnelboremaskinen i dette området. Injeksjonsopplegget er tilpasset og vi installerer betongkledning med ekstra armering, for å sikre stabilitet i hele tunnelens levetid. Arbeidet går som planlagt, påpeker hun.
Under tunnelbyggingen blir det en god del masser. Oslo kommune stiller strenge kontraktskrav til bruk av nullutslippsteknologi, og til å fjerne massene har AF Ghella tatt i bruk seks Minetruck MT42 SG-dumpere, og en Sooptramp ST14 SG-lastemaskin på anlegget.
Disse typene maskiner har tidligere bare blitt brukt i gruveprosjekter, ifølge leverandøren Epiroc.