Endalausmarka Strekning mellom tunellene Lyshorn og Skogafjell.

Veidekke overleverte deler av ny E39 Svegatjørn - Rådal til Vegvesenet

Mandag 31. august ble den sørlige delen av ny E39 mellom Bergen og Os overlevert fra Veidekke til Statens vegvesen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

Overtakelsesprotokollen er signert. Fra venstre: Delprosjektleder i Statens vegvesen Kari Bremnes, prosjektleder i Statens vegvesen Sverre Ottesen og prosjektleder i Veidekke Bjørg Torsnes.

Strekningen som er overlevert til Vegvesenet går mellom Svegatjørn i Bjørnafjorden kommune og Rådal i Bergen kommune.

- Kontrakten omfatter det meste av veilengden på prosjektet E39 Svegatjørn–Rådal, med en kontraktsverdi på knappe 2,3 milliarder kroner. Strekningen har for det meste bestått i tunnelbygging (Skogafjellstunnelen og Lyshorntunnelen), med dagsone på Svegatjørn og i Endalausmarka, melder vegvesen.no.

Under signeringen i 2015 uttalte daværende regionvegsjef Helge Eidsnes at kontrakten hadde stor samfunnsmessig betydning, både lokalt, regionalt og nasjonalt. Prosjektet inngår i arbeidet med utvikling av ferjefri E39, og gir moderne motorvegstandard mellom Bergen og Os.

Strekningen inkluderer rundt 23 kilometer med tunnel – det meste med to løp parallelt. Siden byggestart i oktober 2015 er 1,8 millioner kubikk med tunnelmasse er sprengt ut.

Når prosjektet åpner i 2022 vil kjøreturen mellom Svegatjørn i Bjørnafjorden kommune og Rådal i Bergen kommune ta åtte minutter. Deler av den nye veien vil få fartsgrense på 100 kilometer i timen. Det er den første veistrekningen i Vestland fylke med tresifret fartsgrense.

Powered by Labrador CMS