Lise Nystuen og Jan Tore Kamp

Statens vegvesens jobber mot sosial dumping

I Statens vegvesen Region øst arbeides det med å påse at krav i kontrakter med entreprenører blir fulgt. Blant annet kontrolleres lønns- og arbeidsvilkår om de er i henhold til regelverket for offentlige kontrakter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Lise Nystuen og Jan Tore Kamp, Statens vegvesen Region øst, arbeider med nettopp oppfølging av Statens vegvesen kontrakter. De jobber for at sosial dumping ikke skal forekomme på Statens vegvesens kontrakter.

Kontroll og oppfølging av kontrakter med Statens vegvesens samarbeidspartnere er, i tillegg til å sikre ansattes lønns- og arbeidsvilkår, også et ledd i arbeidet mot sosial dumping og et av samfunnsansvar som Statens vegvesen har.

- Statens vegvesen må påse at krav i våre kontrakter følges. Gjennom våre kontroller skal vi sikre gode arbeidsforhold og tilfredsstillende lønnsforhold. Alt dette for å sikre at arbeidsforhold innenfor anleggsbransjen er bra og at dette arbeidsmarkedet vil være/blir attraktivt og også for norske arbeidstakere i framtida. Vi ønsker også at norske ungdommer vil velge å jobbe i anleggsbransjen, sier Lise Nystuen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Ser etter avvik

Statens vegvesen velger hvilken entreprenør de vil kontrollere og sender et brev der vi etterspør dokumentasjon, enten ut i fra mistanke, eller bare tilfeldig. Ofte blir Statens vegvesen varslet. Videre blir tilsendt dokumentasjon som blant annet arbeidsavtaler, arbeidstidsordninger, timelister, lønnslipper, HMS-kort og dokumentasjon på boforhold gjennomgått.

- I vår gjennomgang ser vi om det er avvik til våre krav eller ikke. På områder dekket av forskrift om allmengjort tariffavtale, skal entreprenøren ha lønns- og arbeidsvilkår i samsvar med gjeldende forskrifter. På områder som ikke er dekket av forskrift om allmengjort tariffavtale, skal entreprenøren ha lønns- og arbeidsvilkår i henhold til gjeldende landsomfattende tariffavtale for den aktuelle bransje. Vi ber om at avvik blir rettet, og dette blir som regel utbedret fra entreprenør, sier Jan Tore Kamp.

Jan Tore Kamp og Lise Nystuen er sentrale rådgivere i regionens ressursgruppe, som består av 7 personer, som jobber med akkurat dette i Statens vegvesen, Region øst. Det vil si at de er rådgivere for alle kontrakter i regionen, og at disse etterleves.

Gir ut bøter

De vanligste avvikene er at arbeidsavtalene er mangelfulle i forhold til krav i AML§ 14-6. Ofte er det også manglende utbetaling av overtid, lange arbeidsdager og arbeidstidsordninger som ikke er godkjent, eller at de mangler helt. Dette kommer i tillegg til for lav lønn. Vi ser også at HMS-kortene er registrert på feil entreprenør eller utgått. Språkkravet er heller ikke alltid innfridd i henhold til krav i kontrakt. Avvikene er så langt Statens vegvesen kan se ikke avhengig av nasjonalitet.

- Vi håper og tror at vi bidrar til bedre forhold for de ansatte og at de får den lønna de har krav på. Videre håper vi gjennom kontrollene at hovedentreprenørene også blir flinkere til å etterspørre dette overfor siner underentreprenører. Dette er jo et krav i kontrakten Statens vegvesen har med entreprenørene, sier Nystuen.

Bøter er den mest vanlige konsekvensen for entreprenørene. Men Statens vegvesen kan i ytterste konsekvens nekte entreprenøren å starte opp eller stanse pågående arbeid.

Powered by Labrador CMS