Arkivfoto fra strekningen Fagernes-Øylo.Foto: Eli Ramstad / Statens vegvesen
Innlegg: E16 Valdres: Effektiv utbygging med lav kostnad – men lav samfunnsøkonomisk nytte
Utbyggingen av E16 gjennom Valdres ble gjennomført effektivt og til lavere kostnad enn planlagt. Likevel viser en ny etterevaluering for forskningsprogrammet Concept at prosjektet samlet sett var en dårlig investering for samfunnet. Hvordan kan et prosjekt som leverer på tid og budsjett ende opp med negativ samfunnsnytte?
PublisertSist oppdatert
Innlegg av:
Peter
Aalen, Heidi Ulstein, Johanne Øderud Vatne, Aljoscha Schöpfer, Jan Petter
Bekkevold, Gro Holst Volden og Morten Welde.
Concept-programmet og etterevaluering
Annonse
Hvert år investerer samfunnet store summer i planlegging og
kvalitetssikring av store vegprosjekter, men når prosjektene er ferdigstilt,
stopper ofte oppfølgingen. I motsetning til hva mange kanskje tror, er det
uvanlig at det gjennomføres systematiske etterevalueringer av statlige
investeringer. Det betyr at vi vet langt mer om hva vi håper skal skje før
byggestart, enn hva som faktisk skjer etter at vegen er tatt i bruk.
Forskningsprogrammet Concept ved NTNU er i dag den eneste aktøren som
regelmessig evaluerer store offentlige prosjekter i etterkant. Frem til nå er
45 prosjekter evaluert, hvorav 16 vegprosjekter.
Evaluering handler om å samle inn og analysere data for å
vurdere om et prosjekt har levert som forventet. Det dreier seg om å avdekke
hva som gikk bra, hva som gikk mindre bra, og ikke minst årsakene til dette.
Hensikten med evaluering er først og fremst læring slik at vi skal bli
dyktigere til å gjennomføre prosjekter i fremtiden, men det er også et element
av kontroll. Når milliardbeløp investeres i infrastruktur, må det være et
minstekrav at vi undersøker hva vi faktisk får igjen for pengene.
Utbygging av E16 gjennom Valdres
Utbygging av E16 gjennom Valdres omfattet sju delprosjekter
mellom Fønhus og Øye over en strekning på om lag 100 kilometer, gjennomført i
perioden 2012-2023, se under.
Oversikt over prosjektperioder på de ulike delstrekningene.
Vegstandarden ble sett på som utilstrekkelig, gitt
trafikkmengden og strekningens funksjon som en av hovedforbindelsene mellom
Øst- og Vestlandet. Det var stor forskjell på størrelsen på delprosjektene – to
av dem omfattet ny veg og tunnel, mens andre ble gjennomført som strekningsvise-
eller punktutbedringer.
Strekningen Fagernes-Øylo ble som et pilotprosjekt
gjennomført etter den såkalte Valdresmodellen. Modellen innebar tidlig
involvering av entreprenør, et mål om mest mulig gjenbruk av eksisterende veg,
å bygge «tilfredsstillende standard», samt å prioritere tiltak innenfor en fast
design-to-cost ramme, i henhold til hvilke som bidro mest til
trafikksikkerhet og fremkommelighet.
Godt gjennomført
Utbyggingen ble noe billigere enn forventet. Den totale
styringsrammen lå på omtrent 4,5 milliarder 2024-kroner. Sluttkostnaden for
alle delprosjektene endte på 4,4 milliarder 2024-kroner. Dette avviket skyldes
i stor grad kostnadsbesparelser på strekningen Bagn-Bjørgo.
Prosjektets suksess innen kostnadsstyring skyldes en
løsningsorientert entreprenør, god konkurranse om kontraktene, at usikkerheter
og grunnforhold ikke slo til, samt gunstige markedsforhold.
Med unntak av én strekning ble alle delprosjektene åpnet til
planlagt tid eller før. Bagn-Bjørgo ble åpnet 10 måneder senere enn planlagt og
skyldtes i stor grad at mer tid ble brukt på å utvikle konkurransegrunnlaget.
Under anleggsperioden ble arbeidet fullført raskere enn planlagt
En så omfattende utbygging med en betydelig tunnelandel er,
naturlig nok, omfattet av stor usikkerhet. Statens vegvesen og entreprenør
lyktes i stor grad med å håndtere de identifiserte usikkerhetsfaktorene, men
det var også et element av flaks. Denne gangen var de geologiske forholdene
bedre enn forventet.
Bedre trafikksikkerhet og redusert reisetid
Spissete tiltak i ulykkessvinger og rasutsatte områder,
forsterket midtoppmerking og breddeutvidelser har ført til at vegen er tryggere
enn tidligere. Antall ulykker er redusert med om lag 40 prosent.
Samlet har de ulike utbyggingene medført en reduksjon i
reisetid på 9 minutter. Hvor betydelig det er på en strekning på 10 mil og til
en kostnad på over 4 milliarder, kan man diskutere, men utbedringen har også
medført økt komfort og trygghetsfølelse, noe som kanskje er like viktig som
selve reisetidsbesparelsen.
Var dette riktig prosjekt?
Like viktig som selve prosjektgjennomføringen og de direkte
brukereffektene er det overordnede strategiske spørsmålet: Var det riktig å
bruke over fire milliarder på å utbedre akkurat denne vegen, eller burde
pengene heller ha vært brukt på andre formål?
Den strategiske begrunnelsen da Stortinget vedtok prosjektet
var å utvikle E16 til en tryggere, mer forutsigbar og effektiv transportåre
mellom Øst- og Vestlandet, samt å bidra positivt til bosetting og næringsliv i
Valdres.
Det kan ha vært behov for å bidra til lokaløkonomisk
utvikling i Valdres, men utbyggingene har i liten grad bidratt til dette og var
derfor et lite målrettet virkemiddel. Dette samsvarer med resultatene fra andre
evalueringer. Det er bare unntaksvis at vegprosjekter har en positiv virkning
på bosetting og næringsliv.
Som forbindelse mellom øst og vest, er E16 i konkurranse med
E134, Rv52 og Rv7. Det har vært vedtatt politikk at de ulike rutene skal fylle
hver sin funksjon, heller enn at det kun skal satses på én rute. Likevel, fra
et samfunnsøkonomisk ståsted hadde det sannsynligvis vært mer formålstjenlig å
satse på én eller to ruter fremfor å spre pengene tynt ut over.
Den viktigste innvendingen mot E16 utbyggingen er at den er
svært samfunnsøkonomisk ulønnsom. Selv om redusert ubehag fra skredrisiko
bidrar til økt nytte, er netto nytte beregnet til minus 2 milliarder kroner.
For hver krone samfunnet har brukt på dette prosjektet, har vi tapt 54 øre. En
viktig årsak til den lave nytten er at E16 gjennom Valdres har lav trafikk
sammenlignet med andre øst–vest-forbindelser og at vinterregulariteten allerede
var høy før utbyggingen. I tillegg manglet Valdresmodellen tydelige kriterier
for å prioritere de mest relevante tiltakene, og design-to-cost rammen ble
fastsatt uten tilstrekkelig analyse av nyttepotensialet.
Hva kan vi lære av E16 utbyggingen?
Den omfattende utbyggingen av E16 gjennom Valdres bekrefter
på mange måter resultatene fra andre evalueringer. En erfaren
byggherreorganisasjon med god kapasitet og kompetanse, en kontrakts- og
gjennomføringsmodell som markedet finner attraktivt, og løsningsorienterte
entreprenører, er avgjørende for effektiv prosjektgjennomføring. Statens
vegvesen utnyttet ressursene de hadde til rådighet på en effektiv måte. Dertil
kommer at den omfattende gjenbruken av eksisterende veg både har spart penger
og redusert inngrep i det omkringliggende landskapet.
Evalueringen viser også at det er viktig å gjennomføre
samfunnsøkonomiske analyser også for mindre tiltak, og å inkludere alle
nyttevirkninger av skredsikring i vurderingene. Punktutbedringer, som
kurveutretting i ulykkessvinger, kan gi høyere nytte enn større og mer kostbare
strekningsvise utbedringer.
Evalueringen av E16 Valdres minner oss om at god
prosjektgjennomføring ikke er nok. Skal vi få mest mulig igjen for
fellesskapets midler, må vi bli bedre til å prioritere de riktige prosjektene –
og tørre å si nei til de som ikke gir tilstrekkelig nytte.