Gjennomførte storstøp på Follobanen
Stenseth RS gjennomførte mandag kveld og natt til tirsdag en kjempestøp på godt over 1.000 kubikkmeter betong på under åtte timer på Follobanens Oslo S-utbygging.
Stenseth RS har kontrakten med Condotte på betongarbeidene i forbindelse med denne jobben.
Unicon AS leverte betongen kontinuerlig til støpning av bunnplaten for toginnfarten til Oslo S fra klokken 18 mandag til over midnatt. Mottaksapparatet på byggeplass var to store pumper som ble foret av fire betongbiler av gangen. Totalt var det 12 betongbiler i operasjon og kundesentermedarbeider Bjørn Bergerud i Unicon AS forteller at med to av fabrikkene i operasjon leverte de opp mot 200 kubikkmeter i timen på det meste.
- Det er sjelden alt klaffer så bra, men i natt var det full score. Jernbaneverket virker veldig fornøyd, sier formann Eivind Ausland i Stenseth RS sier i en melding. Geir Stenseth mener denne operasjonen «tok kaka» av alle betongprosjekter i 2016.
- Det er sjelden det ruller så greit i alle ledd i en slik komplisert byggeoperasjon, sier regiondirektør Bent Nygren i Unicon som berømmer sine ansatte som var på vakt den natten.
Byggeindustrien meldte tirsdag at en av de første milepælene på innføring av Follobanen til Oslo S passerte i slutten av november.
Den omhandler nettopp støpningen av betongkulverten, som startet mandag kveld. Etter det Byggeindustrien kjenner til, var den første milepælsdatoen i EPC-kontrakten for Innføring Oslo S satt til 29. november 2016. Da skulle en liten del av betongkulverten ifølge konkurransegrunnlaget vært støpt.
Samtidig skulle Bispegata, der Bymiljøetaten jobber med et større sykkelvei- og kollektivprosjekt, ha vært omlagt og trafikkpåsatt over den ferdigstøpte delen av kulverten.
Det har foreløpig ikke ha skjedd, men nå er man altså i gang med støpningen av deler av kulverten.