Illustrasjon: Statens vegvesen
Vegvesenet og SINTEF tester ut grensesprengende brudesign
Statens vegvesen kombinerer nasjonal og internasjonal brukompetanse med norsk offshorekompetanse når verdens lengste flytebru planlegges.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Det skriver Vegvesenet i en pressemelding på sine nettsider onsdag.
Med en dybde på 550 meter over ei strekning på fem kilometer, er kryssing av Bjørnafjorden et avansert prosjekt.
Flytebrua over Bjørnafjorden skal benyttes som firefelts motorvei, og inngår i Ferjefri E39-prosjektet.
– Dette blir verdens lengste flytebru om den blir realisert, sier Xu Xiang i prosjektgruppa til Statens vegvesen.
Statens vegvesen har sammen med eksterne ingeniørmiljø, utvikla flere pongtonger til ei flytebru som nå testes ut i et havbasseng hos SINTEF Ocean i Trondheim.
I det spesiallagde bassenget blir pongtongene utsatt for de mest ekstreme bølgesituasjonene som man kan tenke seg i Bjørnafjorden. Brua skal tåle en skipspåkjørsel og en 100-årsstorm uten reparasjoner imellom.
– Vi har aldri før gjennomført et lignende modellforsøk. Dette er veldig spennende. Blir flytebrua over Bjørnafjorden vellykket, vil vi nok se flere slike bruer i Norge i framtiden, sier Reza Firoozkoohi, prosjektleder i SINTEF Ocean.