Jeg er relativ forundret over Byggeindustrien’s reportasjer og omtale av ny motorvei ved Lyngdal. Det burde jeg ikke være, fordi dette er en repetisjonsøvelse.
21Det legges vekt på at alt har gått så glimrende. Til og med
har veien blitt ferdig 3 måneder før tiden (sic!). Reportasjene gjennomsyres av
ønske om å samle annonser til bladet, heller enn å fortelle om en faktisk
virkelighet og bekymring. Joda, bladet skal leve. Men det betyr ikke at noe
viktig skal glemmes. Det kalles balanse.
Annonse
Vi hører ikke ett ord om at «folk flest» ønsker å bruke den
gamle veien fordi «den nye» er et skrekkens eksempel på hva det koster å bruke
den. Vi som kjører fra Rogaland og sørover ønsker i stor grad å bruke
gamleveien. Hvorfor? Fet handler om penger og lokalsamfunn.
Mange av oss kan ikke tenke oss å tømme lommeboka fordi
politikernes grådighet ikke ser ut til å ha noen grense lenger. Skal denne
hemmelige skattleggingen bare fortsette i det uendelige? Noen av oss har råd
til dette. Men hva sier den daglige brukeren – de populære «folk flest»? Kan
Byggeindustrien engasjere seg skikkelig i virkningen av det bransjen faktisk
gjennomfører, heller enn å proklamere «se hvor flinke vi er»?
Fordi det er et faktum av mange av oss ønsker å bruke et
vell av tilbud i Lyngdal som nyveien effektivt avskjærer – et
utall nye ladestasjoner, Lyngdal Inn, bensinstasjonen og omfattende
handlemuligheter utviklet i et bredt spektrum av forretninger. Her er det
bygget opp et kjempegodt tilbud som nyveien kanskje kan drepe. Du «glemmer»
å kjøre av til Lyngdal sentrum i rusen over å spare noen få minutter på en ny
vei. Regningen kommer fra bompengeselskapet en måned senere. Da lurer du på
hva som traff lommeboken din og må lete deg gjennom et vell av bompasseringer.
Hva sier den lokale forretningsstanden? Ikke les
Byggeindustrien. Bladet har ikke noe svar. Teknologi, hurtig bygging,
promotering av byggeindustrien og økonomi er bladets tema.
Har politikerne i det hele tatt tenkt på dette? Hvor har det
blitt av omtanken for levedyktige lokalsamfunn og småbyer?
Nå mangler det bare at bompengeadelen stenger av muligheten
for å bruke gamleveien, ved å sperre av påkjøringen fra nord. Bare vent å se!
Tillat meg å presisere: Jeg er ikke imot bygging av nye
veier. Tvert imot. Siden min tid som direktør for kommunikasjon og
samfunnskontakt i NCC har jeg vært med på å kjempe for sammenhengende utbygging
av motorveier i Norge – der det bor folk. At prosjektene ikke skal stoppe midt
i skogen eller et grustak. Så raskt som mulig. Så billig som mulig. Så bra som
mulig for lokale brukere og næringsliv. For vei er viktig for folk og
næringsliv. Men nå går det over alle støvleskaft med bompenger. Dette er bare
en hemmelig skattlegging av befolkningen. I et land som flyter over av melk og
honning (les: oljepenger) må det være mulig å finne annen type finansiering som
også kan ta hensyn til at lokalsamfunnene skal leve. Det er en viktig premiss
for utvikling av næringslivet der det bor folk. Jeg har ikke sett at dette er
en viktig premiss i vurderingene av veiutbygging i Norge. Dyrket mark og natur
er visstnok viktigere. Dette omtales i alle fall ikke i Byggeindustrien.
Nå dreier det er om penger og atter penger, hvem som kommer
gjennom nåløyet til Statens Veivesen og hvem som vinner anbudsreset til hvilken
kostnad. Statsråder klipper snorer og skryter. Hva mener lokalbefolkningen? Det
hører vi lite om fra Byggeindustrien. Da må du lese lokalavisene.
Det er mulig at disse ordene setter ting på spissen. Det
gjør ikke noe. Redaktør, kom ned fra skyskraperen og se hvordan «folk flest»
har det på veiene våre.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.