Illustrasjonsfoto: Implenia.

118 millioner i minus for Implenia

Implenia Norge leverte et betydelig minusresultat for andre året på rad.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Ifølge proff.no omsatte Implenia Norge for 2,4 milliarder kroner i 2017, en økning på cirka 235 millioner kroner sammenlignet med 2016. Men entreprenørselskapet sliter med å få opp resultatene. I 2016 leverte Implenia et minusresultat på 108 millioner kroner, og den negative trenden forsterket seg ytterligere i 2017, med et negativt resultat på 118 millioner kroner.

Administrerende direktør Tone H. Bachke i Implenia Norge er fornøyd med at selskapet økte aktivitetsnivået i 2017 både gjennom pågående og leverte prosjekter, samtidig som de styrket og organisasjonen og kompetansen ytterligere. Men hun erkjenner at fjoråret var utfordrende.

– 2017 var på mange måter et utfordrende år for selskapet, men jeg er veldig stolt av den innsatsen alle våre vel 600 ansatte i Implenia Norge la ned i en krevende tid. Gjennom å være en del av et internasjonalt konsern har vi tilgang til både kompetanse og kapital som støtter virksomheten i Norge. Dette gjør oss i stand til å være konkurransedyktige på flere områder i det norske markedet, skriver Bachke i en e-post til Byggeindustrien.

Regnskapstallene fra Implenia Norge for de fem siste årene, viser at omsetningen har hatt en jevn økning fra 1,76 milliarder i 2013 til 2,4 milliarder i 2017. I samme perioden har bunnlinjen stupt fra et plussresultat på 46,6 millioner i 2013 til minusresultat de tre siste årene. I 2015 var minusresultatet riktig nok bare på drøye to millioner kroner.

Implenia Norge er en del av det sveitsiske bygg- og anleggskonsernet Implenia Group. Selskapet har en uttalt ambisjon om å være en ledende entreprenør innen komplekse infrastrukturprosjekter i Norge. For tiden jobber Implenia Norge blant annet med den såkalte K11-kontrakten ved utbyggingen av ny E39 mellom Os og Bergen, parsellen Myntbrua-Trollerudmoen, som er en del av E134 Damåsen – Saggrenda i Kongsberg, og ikke minst ny E16 mellom Rud og Wøyen i Bærum.

Powered by Labrador CMS