Entreprise E04 omfatter nordre del av Boknafjordtunnelen, og utgjør cirka en tredjedel av E39 Rogfast-prosjektet. Skanska har gjennomført nitrogenfrie salvesprengninger på prosjektet. Foto: Skanska
Entreprise E04 omfatter nordre del av Boknafjordtunnelen, og utgjør cirka en tredjedel av E39 Rogfast-prosjektet. har gjennomført nitrogenfrie salvesprengninger på prosjektet.

Skanska testet nitrogenfrie salvesprengninger

Skanska har gjennomført 26 nitrogenfrie salvesprengninger på Rogfast. Nå vil MDG ha krav om nitrogenfritt sprengstoff i alle statlige samferdselsprosjekter.

Publisert Sist oppdatert

Partileder i Miljøpartiet De Grønne (MDG), Arild Hermstad, har tidligere foreslått å skrote 18 av prosjektene i regjeringens forslag til ny Nasjonal Transportplan. De har fastslått at planen fortsatt oser av for mye svidd gummi og nedsprengt natur.

Sprengstoff fra anleggsplasser i Norge slipper ut cirka 3.000 tonn med nitrogen i norske fjorder og havområder, ifølge MDG.

De mener det er mulig å kutte store mengder fra samferdselsprosjekter.

– Dette er særlig viktig for fjordene våre, og vår kjære Oslofjord som lider under store utslipp med nitrogen. Mange av samferdselstiltakene vi snakker om kan begynne med avrenningen som går til Oslofjorden, sier Hermstad til Byggeindustrien.

Oslofjordens nedbørsfelt strekker seg til Trøndelag

MDG-leder Arild Hermstad. Foto: Tuva Åserud / NTB / POOL
MDG-leder Arild Hermstad.

I miljøpartiets alternativ til ny Nasjonal Transportplan er ett av forslagene å stille krav til nitrogenfritt sprengstoff i statlige samferdselsprosjekter så raskt det lar seg gjøre.

– Det er noe av det man kan gjøre noe med i NTP. Her kan staten være en foregangsaktør med å være først ute å stille de kravene, så bør man gjøre det til en standard etter hvert, sier MDG-lederen.

– Det er mange prosjekter som vil bli omfattet av et slikt krav.

– Avrenning fra landbruket er viktig, men når du ser på hvor mye sprengstoff som brukes og nitrogen som tilføres på grunn av det, så er det enorme mengder. Det må adresseres, mener Hermstad.

NFF: – Må gjennomføres helhetlig risikovurdering

Tone Nakstad, generalsekretær i Norsk forening for fjellsprengningsteknikk (NFF). Foto: Ådne Homleid
Tone Nakstad, generalsekretær i Norsk forening for fjellsprengningsteknikk (NFF).

Bransjen er ikke ukjent med de nitrogenfrie løsningene.

– Per i dag gjøres det forsøk med nitrogenfritt sprengstoff, sier Tone Nakstad, generalsekretær i Norsk forening for fjellsprengningsteknikk (NFF).

Ifølge Nakstad er følgende viktig for NFF:

– Når det innføres nye måter å gjøre ting på, så må det gjennomføres en helhetlig risikovurdering som ivaretar både helse og sikkerhet for alle de som er involvert, i tillegg til miljøet, forteller hun.

Skanska tester

En av entreprenørene som tester nye løsninger er Skanska. Regiondirektør Trond Pettersen Valeur, forteller at Skanska hele tiden prøver å være innovative og ta i bruk nye metoder som kan drive dem fremover på klima, miljø og bærekraft for å få ned CO2-avtrykket deres.

– Vi testet det nitratfrie og hydrogenperoksidbaserte sprengstoffet hydrogenperoksidemulsjon (HPE) fra Hypex Bio ganske tidlig etter å ha samarbeidet med dem siden 2020. Vi hadde en test på E16 Bjørum-Skaret i juli 2023, og en større test på Rogfast i fra oktober til desember med 26 salvesprengninger. I tillegg har vi besøkt to prosjekter i Sverige, og fått deres erfaringer med sprengstoffet, sier Valeur til Byggeindustrien.

Regiondirektør i Skanska, Trond Pettersen Valeur. Foto: Skanska/Gudim
Regiondirektør i Skanska, Trond Pettersen Valeur.

Ble overrasket

Det som er spennende med HPE er, ifølge Valeur, at det gir et helt annet og redusert utslipp til omgivelser, av særlig nitrogen som er veldig lavt.

– Det er nesten ren stein du tar ut av tunnelen, helt uten nitrogen fra uomsatt sprengstoff. Det er en kjempefordel at steinmassene nesten ikke er nitrogen-forurenset. Risiko for eutrofiering som følge av nitrogenavrenning fra sprengstein er dermed eliminert. I tillegg når vi sprenger tunnel med vanlig sprengstoff, så må vi alltid sikre at vi vi har fått ut røyken etter sprengningen tilstrekkelig ut av tunnelen før vi kan påbegynne nytt arbeid, forteller Valeur.

Med HPE er det vanndamp røyken består av i tillegg til hydrogenperoksid, og ladden forsvinner raskere, forteller han.

– Det var overraskende for Skanskas tunneldrivere at ladden etter HPE-sprengningene forsvant såpass raskt. Den generelt forbedrede luftkvaliteten ble også registrert av både målere og tunnelarbeidere, opplyser Valeur.

Utsatt for hudskader

Men med alle nye ting Skanska tester ut må de være trygge på at de kan jobbe sikkert, ifølge regiondirektøren.

– Hydrogenperoksid er etsende, og det er derfor viktig å bruke verneutstyr, slik at fagarbeiderne ikke får hudskader, opplyser Valeur.

Under testsprengningen på Rogfast var det en arbeider som fikk hydrogenperoksid på huden, og som fikk en kraftig hudreaksjon, informerer han.

– Det finnes lite erfaringer med dette stoffet. Derfor har bedriftslegen vår vært med på testene, og vi sitter nå og setter oss inn i hvilke eventuelle helsemessige konsekvenser det får når sprengstoffet tas i bruk, slik at vi kan sørge for anbefaling av riktig verneutstyr på lik linje som vi gjør med andre stoffer, sier Valeur.

– Hva tenker Skanska om å gjøre bruk av nitratfritt sprengstoff til krav i alle samferdselsprosjekter så raskt det lar seg gjøre?

– Vi håper og tror at sprengstoffet HPE kan erstatte vanlig sprengstoff på grunn av de positive effektene dette har for omgivelsene, samt luftkvaliteten i tunnel. Vi er trygge på at sprengstoffet fungerer i bruk. Det er alltid viktig å avdekke ulemper med nye stoffer som skal inn. Når vi skal vi innføre dette må vi være trygge på effekt, og at det er trygt å bruke. De miljømessige fordelene synes meget positive fra våre tester, svarer Valeur.

Hypex Bio Norge: – Emulsjonens mer etsende natur krever strenge krav til verneutstyr

Hypex Bio Norge AS har en fabrikk på Tynset for fremstilling av den nitrogenfrie emulsjonen, der de har en kapasitet til å produsere 10.000 tonn emulsjon årlig.

Siden oppstart av fabrikken sommeren 2023 har de i forbindelse med prosjekter produsert cirka 250 tonn emulsjonssprengstoff i forbindelse med tester og videreutvikling, og volumene øker raskt, ifølge selskapet.

Daglig leder Tron Nytrøen i Hypex Bio Norge AS opplyser at de kan dokumentere via deres EPD en reduksjon på 50 prosent CO2 ved fremstilling og bruk av nitrogenfritt sprengstoff. Når det gjelder fordeler ved bruk av nitrogenfritt sprengstoff, så er lista lang, mener Hypex Bio.

Daglig leder Tron Nytrøen i Hypex Bio Norge AS. Foto: Hypex Bio Norge AS
Daglig leder Tron Nytrøen i Hypex Bio Norge AS.

– Det har ingen NOX-gasser ved detonasjon, lavere nivå av CO ved detonasjon, ingen reaktivitet mot sement og dannelse av ammoniakkgass på stuff, og ingen avrenning av nitrater fra sprengstein eller fra vann grunnet totalt fravær av nitrogen i eksplosivitet. Vi ser en betydelig og repeterbar trend i reduksjon av svevestøv etter detonasjon, spesielt viktig i forbindelse med helseaspektet ved arbeid i tunnel. I tillegg er sprengstoffet produsert i Norge, noe som gir en betydelig trafikksikkerhets- og miljøfordel, påpeker Nytrøen.

På den annen side stiller nitrogenfritt sprengstoff strengere krav til bruk av personlig vernetøy, ifølge Nytrøen.

– Emulsjonens mer etsende natur, i likhet med injeksjonsmasse og sprøytebetong, krever strenge krav til bruk av personlig verneutstyr og overholdelse av driftsprosedyrer. Sprengstoffet har en noe mer «sticky» emulsjon produsert av ammoniumnitrat. Nitrogenfritt sprengstoff har et litt høyere potensial til å reagere med noen former for sulfidmineralisering, men vi er fullstendig klar over dette og har operasjonelle prosedyrer på plass, inkludert aktiv testing av mineralogisk reaktivitet før prosjektstart, sier Nytrøen.

– Hvilke fordeler og ulemper ser dere ved å innføre et krav til at alle statlige samferdselsprosjekter skal bruke nitrogenfritt sprengstoff?

– Det er ingen behov for rensing av nitrogen, for eksempel vasking av sprengstein eller nitrogenrensing av vann. Ingen endring av bore- eller ladeplaner fra bruk av eksisterende eksplosiver. Produksjonsanlegg for emulsjon kan i tillegg enkelt settes opp på et anlegg hvor det forventes stort forbruk av emulsjon over tid. Trengs kun et lite telt og et par containere, forteller Nytrøen.

Powered by Labrador CMS