Riksvei 7 ved Geilo er fremdeles steng torsdag formiddag etter at tre personer omkom i en sprengningsulykken på Geilo onsdag.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Politiet vil ikke ta noen sjanser på Geilo
Politiet opprettholder sikkerhetssonen rundt ulykkesstedet på Geilo. Arbeidet pågår nå for fullt for å sikre området og finne årsaken til eksplosjonen.
Politiet er nå inne i en opprydnings- og etterforskningsfase, opplyser operasjonsleder Lars Fallang i Nordre Buskerud politidistrikt.
I frykt for nye eksplosjoner opprettet politiet en sikkerhetssone med en radius på 400 meter rundt ulykkesstedet kort tid etter ulykken. Denne vil bli opprettholdt inntil videre, mens kriminalteknikere og bombehunder arbeider på stedet utover dagen torsdag. Natt til torsdag holdt Sivilforsvaret og Røde Kors vakt.
– Her kan vi ikke ta noen sjanser, sier Fallang til NTB.
Ifølge ham må politiet holde muligheten åpen for at det fortsatt kan være udetonerte eksplosiver på stedet.
Vei og jernbane fortsatt stengt
Det er uklart når Bergensbanen og riksvei 7 kan åpne igjen etter sprengningsulykken tidlig onsdag ettermiddag.
– Når vi får beskjed om at det er trygt å gå inn og rydde området, gjør vi det. Da vil vi vite mer om når det vil være mulig å åpne veien igjen, sier Lars Helge Rasch, kommunikasjonssjef i Statens vegvesen, region sør.
Også Jernbaneverket venter på beskjed fra politiet.
Tre personer omkom i sprengningsulykken. To personer ble lettere skadd. Én av de døde ble først meldt savnet etter ulykken, men i 19.30-tiden opplyste Nordre Buskerud politidistrikt at vedkommende var omkommet.
To av de omkomne er nordmenn som jobbet for entreprenørselskapet T. Engene AS, bekrefter selskapet. Politiet har vært tilbakeholdne med å gi opplysninger om de døde.
Usikret
Eksplosjonen på Geilo ble ekstra kraftig fordi entreprenøren ikke hadde rukket å legge sikringsmatter over sprengstoffet. Det opplyser Statens vegvesen.
Entreprenøren skal ha vært midt i arbeidet med å forberede en sprengning da eksplosjonen skjedde, derfor var ikke sikringsmattene på plass, skriver Aftenposten.
De store sikringsmattene skal blant annet hindre steinsprut fra fjellet som skulle sprenges.
– De skal ha plassert sprengstoff i hullene som var blitt boret ned i fjellet. Jeg kjenner ikke til om de var helt ferdig med denne operasjonen da eksplosjonen skjedde, sier avdelingsdirektør Hans Jan Håkonsen i veiavdeling Buskerud i Statens vegvesen.
Han opplyser at sprengstoffet skulle antennes med elektronisk utstyr mens operatøren sto på god avstand.
Ikke av seg selv
Sprengningsekspert Trond Eeg Vatne sier til VG at han tror det særlig er to ting som kan ha forårsaket ulykken:
– En årsak kan være at en gravemaskin med belter har kjørt over en kartong med sprengstoff uten å ha sett det. Ofte er ikke dette nok til å detonere, men trykket kan likevel ha fått dynamitten til å gå av. En annen årsak kan være at en detonerende lunte som har vært direkte tilknyttet dynamitten, som har blitt kjørt over. Jeg tror sprengstoffet har blitt overkjørt, og hvis det stemmer, så vil de som etterforsker saken se at det er en maskin som er temmelig skadd, sier Vatne til avisa.
Ifølge Vatne er det umulig for sprengstoff å gå av helt av seg selv.
– Det som er sikkert her er at det må ha vært en mekanisk påkjenning på sprengstoffet. Det er ikke mulig at det er en feil med sprengstoffet som gjorde at det gikk av, sier han.