Bømlafjordtunnelen.
Foto: Statens vegvesen
16 år gammel tunnel har gått ut på dato
Bømlafjordtunnelen ga i 2000 Stord og Sveio i Hordaland fastlandsforbindelse. Nå må Statens vegvesen kanskje bygge en helt ny tunnel.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
– Det er en utfordrende sak for oss det der. Enten må tunnelen bygges om, eller så må den erstattes. Det er altfor bratt i forhold til dagens krav, sier Signe Eikenes fra Statens vegvesen til Bergens Tidende.
Den omtrent 80 kilometer E39-strekningen mellom Bokn og Stort er siste brikken i den fremtidige motorveien mellom Bergen og Stavanger. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har besluttet at traseen skal være på fire felt og ha en hastighet på 110 kilometer i timen. Det skaper imidlertid store utfordringer for den 16 år gamle Bømlafjordtunnelen, skriver Bergens Tidende.
Den åtte kilometer lange undersjøiske tunnelen har nemlig bare tre felt, og mangler rømningsmuligheter. Normalt kunne man, ifølge artikkelen på bt.no, ha løst denne utfordringen ved å bygge en ekstra tunnel ved siden av, men med en stigning på opptil 8,5 prosent er Bømlafjordtunnelen altfor bratt, med tanke på EU-kravet om maksimalt fem prosents stigning.
– Det er en liten nøtt for oss dette. Samfunnet stiller stadig strengere krav. Vi vet at tunnelen er for dårlig, sier Eikenes, som er prosjektleder for E39-utbyggingen fra Bokn til Os.
I dag kommer Bømlafjortunnelen opp på øyen Føyno i nord før forbindelsen går videre med bro til Stord. Eikenes sier at det ikke lar seg gjøre å komme opp på Føyno hvis en skal tilfredsstille EUs krav.
Det betyr trolig at en fremtidig erstatning for tunnelen må komme i land på Stord, noe som gjør at den blir enda lengre, skriver Bergens Tidende.