Volvo Maskin-direktør Arne Knaben foran en av de elektriske maskinene som klargjøres til Vei og Anlegg.
Volvo Maskin-direktør Arne Knaben foran en av de elektriske maskinene som klargjøres til Vei og Anlegg.

Volvo Maskin-sjefen mener myndighetene sover i timen

Norske Volvo Maskin selger flest el-maskiner i Volvo Construction-konsernet, men mener utviklingen har stoppet litt opp. De mener en kjent løsning er det som skal til for å få til en nødvendig akselerasjon i det elektriske maskinmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

På Vei og Anlegg-messen kommer det også i år til å være mange elektriske maskiner. Den største utstilleren Volvo Maskin, kommer også til å ha med seg flere elektriske anleggsmaskiner dit. Allikevel mener Volvo Maskin-direktør og nestleder i Maskingrossisternes Forening-styret, Arne Knaben, at overgangen fra diesel til elektriske maskiner går for sakte.

– Hvis du ser el-maskiner i et globalt og europeisk perspektiv, så har det ikke virkelig dratt i gang. Men i Norge har det det. Vi hadde i en fase der nesten alle ville prøve en el-maskin, og veldig mange kunder ville ha inn en for å være med i læringskøen, forteller Knaben til Byggeindustrien. Men i fjor møtte markedet motbakke.

– Det som har skjedd nylig, er at Enova har endret sin støtteordning, legger han til.

Misliker Enova-endring

I fjor vår ble nemlig støtteordningen man kunne få gjennom Enova endret. Frem til da kunne entreprenører søke om å få inntil 50 prosent av merkostnader til nullutslippsmaskiner i støtte. Men ordningen ble gjort om til en konkurranse der de som melder inn behov for lavest støttebeløp, vil kunne få støtte. Støtten kan utgjøre inntil 40 prosent av godkjente dokumenterte merkostnader, oppad begrenset til fem millioner kroner.

Knaben forteller at MGF har hatt møter med både Enova og andre om dette, men at de sliter med å få gjennom budskapet sitt.

–Jeg tror det er mye velvilje og mye ønsker, men det mangler litt realitetsorientering. Altså stikke fingrene i jorda, og forstå virkeligheten. Hvis du tenker deg en personbil, så kjøpes den av veldig mange grunner. Du kan like fargene, utstyret, felgene eller «what-ever». Men med en anleggsmaskin kjøper du for å sette den i virksomhet. Så vi må få disse maskinene til å være kommersielt gangbare, til å komme i gang. Og det trengs litt fødselshjelp, poengterer Knaben.

–Hva kunne vært en passende fødselshjelp?

–Jeg tror det at det skiftet som Enova gjorde fra å ha et forutsigbart system til et uforutsigbart system, var et veldig dårlig skifte. Uansett hvilket støttenivå du har, så må det være så forutsigbart at en kunde og en leverandør kan ta det med i sine beregninger. Et lotterisystemet syns jeg ikke er bra.

Og Knaben er overbevist om hva som skal til.

–Vi har jo alle hørt om den suksesshistorien elektriske biler har hatt i Norge, og at Norge er et foregangsland. Jeg er liksom litt overrasket over at ikke myndigheter og Enova innser at de har mulighet til å repetere det, og bli et foregangsland for elektriske anleggsmaskiner. Da forstår ikke jeg at det er mer fokus på at vi må få det i gang. Så her syns nok jeg at både politikere og byråkrater sover i timen, sier han.

Virkelighetsorientering

Det er ikke til å stikke under en stol at saker om elektriske maskiner er noe av det som er mest kommentert på Facebook-sidene til bygg.no. Samtidig er ikke Knaben overrasket over at meningene om el-maskiner er mange.

–Når du tar i bruk ny teknologi, så er det fordeler og ulemper. I øyeblikket tror jeg vi har gått fra å være i euforie-fasen, og inn i virkelighetsorienteringsfasen. På en og samme dag nylig fikk jeg høre om to kunder som hadde kjøpt hver sin el-maskin. En kunde var kjempefornøyd, og det fungerte bra. Han hadde fått det inn i sin virksomhet, klarte å lade, og alt fungerte fint. Og én sa at dette fungerer bare ikke. Da tror jeg vi er tilbake til når vi begynt å få elektriske biler. Du må bare forholde deg til at det er annerledes.

–Samtidig må jeg si at vi har kommet et godt stykke i vei. Vi har i Norge cirka 50.000 driftstimer på Volvo el-maskiner til sammen. Det er litt for lite per maskin, men det bygger jo på en del erfaring.

–Hva viser de erfaringene?

–De viser at maskinen fungerer knakende godt når den gjør den jobben han skal gjøre. Men at vi har utfordringer med batteritid. Og vi har utfordringer med lading, strøm, kvalitet på strømnettet. Alle sånne diskusjoner om strømtilgang på byggeplasser, og planlegging av el-tilkobling i forbindelse med store prosjekt. Vi kommer mer inn i en sånn systemorientering der mange spillere må få ting til å fungere sammen, og det er litt nyttig.

Han forteller også at morkonsernet Volvo Construction Equipment har mange elektriske modeller planlagt i årene fremover og brenner for satsingen på elektrisk mobilitet, men understreker at dette betinger at det er kommersielt gangbart.

–Så her er den en god sirkel som må komme i gang. I Norge liker vi å si at vi har vært et foregangsland, og er det fortsatt, men vi må samle alle gode krefter på å trykke på den store startkampen. Ellers ligger det bare og sleper, avslutter Volvo Maskin-sjefen.

Powered by Labrador CMS