Regjeringen vil ha ferjefri E39
Regjeringen går inn for å bygge en ferjefri E39 på Vestlandet innen 20 år. Prisen anslås til 150 milliarder kroner.
Fakta om ferjefri E39
* Kjøretiden mellom Kristiansand og Trondheim langs E39 er over 20 timer i dag, inkludert åtte ferjereiser.
* Hvis det bygges bruer og tunneler slik at strekningen blir ferjefri, kan reisetiden på hele strekningen reduseres med sju timer.
* Å gjøre hele strekningen ferjefri er anslått å koste 150 milliarder.
* Første fjordkryssingsprosjekt er Rogfast med byggestart i 2015. Det blir en 25,5 kilometer lang tunnel.
* Neste fjordkrysning, kalt Hordfast, kommer sør for Bergen.
* Regjeringen tar et forbehold når det gjelder kryssing av Sognefjorden. Det er ikke klart om det er teknisk mulig å gjennomføre kryssing av denne.
* Videre må Nordfjorden, Stjorfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden krysses.
– Dette er norgeshistoriens største samferdselssatsing, og ambisjonen er å få det til innen 20 år, sier næringsminister Trond Giske (Ap) til NTB.
Start i 2015
– Vestlandet er en av landets mest kraftfulle regioner. Rundt halvparten av all tradisjonell norsk eksport går herfra. Med den kommende nasjonale transportplanen skaper vi muligheter for ny vekst og økt verdiskaping, fortsetter næringsministeren.
Startskuddet skal gå senest i 2015 med byggingen av tunnel under Boknafjorden. Dette prosjektet får alene en pris på 10 milliarder kroner. Tunnelen blir verdens lengste og dypeste, med sine 25 kilometers lengde og et nivå på 390 meter under havflaten på det dypeste.
Ifølge statssekretær Erlend Fuglum (Sp) i kommunal- og regionaldepartementet vil en ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim redusere reisetiden med sju timer fra dagens tjue timer på den 1.100 kilometer lange strekningen.
Transportplan
Forslaget for Rogfast-prosjektet inngår i Nasjonal transportplan (NTP), som legges fram for Stortinget 12. april, skriver Aftenbladet. I planen inngår også kryssing av Sognefjorden, men der tar regjeringen forbehold om at det lar seg gjøre rent teknisk, ifølge Bergens Tidende.
Kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete mener en opprustet og ferjefri E39 er et veisystem som er regionen verdig.
– De lokale og regionale ringvirkningene er kanskje viktigere enn effektene av å kjøre hele strekningen, noe de færreste gjør. En ferjefri E39 med moderne standard vil gi større bo- og arbeidsmarkedsregioner på Møre og ikke minst mellom Bergen og Stavanger, sier Navarsete til NTB.
Mot bompenger
Frp er glad for at regjeringen satser på ferjefri E39, men er bekymret for at bomavgiftene skal bli så høye at de færreste vil bruke veien.
– Alle er enige om at det er viktig å få bygget en ferjefri vei, men vi er bekymret på bilistenes vegne. Bomavgiftene vil koste milliarder i innkrevingskostnader, sier Bård Hoksrud, partiets samferdselspolitiske talsmann, til NTB.
– Regjeringen burde skamme seg i dag, for den stikker fra regningen, fortsetter Hoksrud, som mener politikerne må være villige til å bruke av oljeoverskuddet til å bygge vei.
Ifølge NRK vil 90 prosent av Rogfast-utbyggingen dekkes av bompenger.
Vil ha med tog
KrF-leder og leder for samferdselskomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide, er fornøyd med regjeringens satsing. Samtidig etterlyser han en togsatsing rundt de andre storbyene. Han har imidlertid liten tro på at regjeringen prioriterer begge deler.
– Det får vi vite når Nasjonal transportplan legges fram 12. april. Men ingenting tyder på at det blir slik, sier Hareide til NTB.
Togsatsingen etterlyses også av nestleder Bent Høie i Høyre.
– Jeg mener det går an å gjøre begge deler. Vi mener begge disse prosjektene er nasjonalt viktige og at det går an å utvikle dem parallelt, sier Høie.
Håper på private
Høyre håper at private kan få bidra i E39-utbyggingen.
– Det jeg er spent på, er om man er villige til å ta i bruk nye utbyggingsmetoder for å sikre raskere og billigere utbygging av dette prosjektet. Ved for eksempel offentlig-privat samarbeid kan man unngå at man overfører risikoen til bilistene i form av en lengre bompengeperiode, sier Bent Høie.
Venstre mener en ferjefri E39 vil gjøre mye for effektiviteten i eksportnæringene og samtidig gjøre hverdagen bedre for folk.
– Det er flott at regjeringen er enige med Venstre om å prioritere E39 så høyt. Det blir spennende å se hvordan helheten i Nasjonal transportplan blir, sier partiets nestleder, Terje Breivik.
Prosjekter
Boknafjorden (Rogfast 10 mrd. kroner)
Bjørnafjorden (Hordfast 21 mrd. kroner)
Sognefjorden (eneste delprosjekt som ikke er utredet. Byggeperioden kan ligge så langt fremme som 2030-2035. Pris: 14 mrd. kroner)
Nordfjorden+Storfjorden (16 mrd. kroner)
Møreaksen (13 mrd. kroner)
Halsafjorden (11 mrd. kroner)
I tillegg er Ryfast-sambandet allerede under bygging (prislapp 5,5 mrd 2012-kroner).
Les mer om Rogfast her