På Røyken stasjon i Asker bygges ny plattform på 220 meter.
Togpendlere fra Spikkestad og Røyken må belage seg på alternativ transport i to uker til.
Arbeidene innebærer et totalbrudd på toglinjen mellom Heggedal og Spikkestad stasjon fram til 19. august.
Prosjektleder Bjørn Ingar Strøm og prosjekteringsleder Øystein Løvdal Knutsen i Bane Nor.
Målet med arbeidene er å tilpasse plattformen til de nye togsettene som kommer på sporene i 2025.

Derfor er halve Spikkestadbanen stengt: – Jobber døgnet rundt

Mandag er det mange som skal tilbake på jobb etter ferien, men i to uker til må flere togpendlere i Asker belage seg på alternativ transport. Store ombyggingsarbeider i Røyken fører til at halve Spikkestadbanen er stengt.

Publisert Sist oppdatert

– Her er det mye som skal gjøres på kort tid. Arbeidene pågår for fullt og vi jobber døgnet rundt, sier prosjektleder Bjørn Ingar Strøm i Bane Nor.

Sammen med prosjekteringsleder Øystein Løvdal Knutsen møter han før helgen Byggeindustrien på Røyken stasjon i Asker, som nå er i ferd med å få sin største oppgradering siden byggeåret 1872.

De siste ukene har anleggsarbeidere revet den gamle plattformen på vel 3.000 kvadratmeter, gravd ut masser og fjernet kabler og stolper fra det gamle signalanlegget. Nå skal de bygge opp en ny plattform på 220 meter.

– Vi utførte litt forarbeid tidligere i juli før hovedarbeidene startet forrige uke. Arbeidene innebærer et totalbrudd på toglinjen mellom Heggedal og Spikkestad stasjon fram til 19. august, sier Strøm.

Lengre og høyere plattform

Målet med arbeidene er å tilpasse plattformen til de nye togsettene som kommer på sporene i 2025.
Målet med arbeidene er å tilpasse plattformen til de nye togsettene som kommer på sporene i 2025.

Målet med arbeidene er å tilpasse plattformen til de nye togsettene som kommer på sporene i 2025 og 2026.

– Vi har hatt veldig fint og varmt byggevær så langt. Det betyr tørre og fine masser, og gravearbeidene har gått raskt. Vi har god fremdrift og er på plan, sier prosjektlederen og viser vei inn på anleggsplassen som bader i sol.

– Vi ble ferdige med riving og graving forrige uke. Nå skal vi bygge opp den nye plattformen, og jobber med både forskaling, armering og støping. Samtidig skal vi legge til rette for ny belysning og nytt kundeinfoanlegg, fortsetter Strøm.

Den nye plattformen blir 220 meter lang, som er 40 meter lenger enn den gamle. Den får også nye og universelt utformet atkomster og blir høyere, slik at rullestolbrukere kommer seg rett inn og ut av toget.

Oppgraderer skinnene

Prosjektleder Bjørn Ingar Strøm og prosjekteringsleder Øystein Løvdal Knutsen i Bane Nor.
Prosjektleder Bjørn Ingar Strøm og prosjekteringsleder Øystein Løvdal Knutsen i Bane Nor.

Løvdal Knutsen forteller at universell utforming er en viktig del av prosjektet. Det skal blant annet bygges ramper, visuelle og taktile ledelinjer og lyssettingen skal forbedres.

– Stasjonsbygget er fredet. Vi gjør ikke noe med bygget, men oppgraderer flatene utenfor og legger asfaltdekke på plattform med ny granitt inntil stasjonsbygningen. Hele stasjonsområdet vil få et løft, forteller han mens vi går langs skinnegangen.

På sporet ved selve stasjonen gjør de kun små justeringer og vanlig vedlikeholdsarbeid, men lenger framme i retning Heggedal stasjon jobber de med skinneskift. Det skal også gjøre enkelte områder i retning Spikkestad.

– Det er mange reisende på denne strekningen, så vi må utnytte tiden godt nå som strekningen er stengt. Når de nye togsettene kommer i slutten av 2025, skal Spikkestadbanen være klar, sier han.

Fortsetter neste år

Arbeidene innebærer et totalbrudd på toglinjen mellom Heggedal og Spikkestad stasjon fram til 19. august.
Arbeidene innebærer et totalbrudd på toglinjen mellom Heggedal og Spikkestad stasjon fram til 19. august.

Strøm påpeker at Bondivann holdeplass i Asker også skal bygges om før de nye togsettene begynner å gå langs linjen.

– Den skal vi ta neste år. Der skal vi forlenge plattformen og gjøre mindre oppgraderinger. Da blir det først et brudd på linjen i påsken og så et 14 dagers brudd på sommeren. Det blir en ny utførelsesentreprise, så vi har ikke valgt entreprenør ennå, sier han.

Infrakraft er hovedentreprenør på Røyken stasjon og har en entreprisekontrakt på 35 millioner kroner.

Selv om stasjonsområdet i Røyken skal gjenåpnes etter tre ukers stenging og togene da skal gå igjen, vil det fortsatt pågå arbeider utover høsten.

– Vi gjenåpner stasjonen mandag 19. august, men det vil gjenstå en del arbeider på uteområdene, som granittrapper og så videre. Det vil nok også ta litt tid å få opp det nye infoanlegget. Vi kommer nok til å holde på ut oktober, sier Strøm.

Ti jernbanestasjoner

Og det er ikke bare de to stasjonen langs Spikkestadbanen som skal tilpasses de nye togsettene.

Bane Nor har i alt identifisert ti jernbanestasjoner på strekningene Spikkestad-Oslo S-Lillestrøm og Oslo S-Ski som trenger tiltak for å trafikksette de nye togsettene.

Stasjonene ligger på Hovedbanen, Østfoldbanen, og Spikkestadbanen, og store deler av arbeidene gjennomføres i sommer.

Byggeindustrien har tidligere omtalt at det blant annet de arbeidene som utføres på Haugenstua stasjon.

Når plattformene er forlenget blir av- og påstigning mulig for lokaltog på togstrekningene L1 og L2, som behøver 220 meter lange plattformer.

Powered by Labrador CMS